UCHWAŁA NR XXXIII/197/06
Uchwała Nr XXXIII/197/06
Rady Gminy Hajnówka
z dnia 23 lutego 2006 r.
w sprawie uchwalenia szczegółowych zasad utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Hajnówka.
Na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 08 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142 poz. 1591, z 2002 r. Nr 23 poz. 20, Nr 62 poz. 558, Nr 113 poz. 984, Nr 153 poz. 1271, Nr 214 poz. 1806, z 2003 r. Nr 80 poz. 717, Nr 162 poz. 1568, z 2004 r. Nr 102 poz. 1055, Nr 116 poz. 1203, Nr 167 poz. 1759, z 2005 r. Nr 172 poz. 1441, Nr 175 poz. 1457), art. 4 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. Nr 132 poz. 622 z 1996 r., z 1997 r. Nr 60 poz. 369 i Nr 121 poz.770, z 2000 r. Nr 22 poz. 272, z 2001 r. Nr 100 poz. 1085, z 2002 r. Nr 154 poz. 1800 i Nr 113 poz. 984, z 2003 r. Nr 7 poz. 78, z 2004 r. Nr 96 poz. 959 i Nr 173 poz. 1808, z 2005 r. Nr 85 poz. 729 i Nr 175 poz. 1458) oraz po konsultacji z Powiatowym Inspektorem Sanitarnym, Rada Gminy uchwala co następuje:
§ 1. Uchwala się szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie gminy zawarte w REGULAMINIE stanowiącym załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Hajnówka.
§ 3. Traci moc Uchwała Nr VI/35/03 z dnia 15 kwietnia 2003 w sprawie szczegółowych zasad utrzymania czystości i porządku na terenie gminy.
§ 4. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Podlaskiego.
Przewodniczący Rady
Jan Grygoruk
Załącznik
do Uchwały Nr XXXIII/197/06
Rady Gminy Hajnówka
z dnia 23 lutego 2006r.
Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Hajnówka
Rozdział I
postanowienia ogólne
§ 1. Określa się szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Hajnówka, a w szczególności:
1) wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości;
2) rodzaje i minimalną pojemność urządzeń przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych;
3) częstotliwość i sposób pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz terenów przeznaczonych do użytku publicznego;
4) maksymalny poziom odpadów komunalnych ulegających biodegradacji dopuszczonych do składowania na składowiskach śmieci;
5) obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe;
6) wymagania odnośnie utrzymania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolnej;
7) wyznaczenie obszarów podlegających obowiązkowej deratyzacji i terminy jej przeprowadzenia.
§ 2. Ilekroć w uchwale jest mowa o:
1) ustawie - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 1996 r. Nr 132, poz. 622 z późn. zm.);
2) nieruchomości - należy przez to rozumieć, zgodnie z art. 46 § 1 kodeksu cywilnego, część powierzchni ziemi stanowiąca odrębny przedmiot własności, jak również budynki trwale z gruntem związane lub części takich budynków;
3) właścicielach nieruchomości - należy przez to rozumieć także współwłaścicieli, użytkowników wieczystych, oraz jednostki organizacyjne i osoby posiadające nieruchomości w zarządzie lub użytkowaniu, a także inne podmioty władające nieruchomościami mające obowiązek realizować obowiązki w zakresie utrzymania czystości i porządku.
Rozdział II
wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości
§ 3. Właściciele nieruchomości oraz najemcy/właściciele lokali zapewniają utrzymanie czystości i porządku na terenie nieruchomości poprzez:
1) wyposażenie nieruchomości w opisane w Rozdziale III urządzenia, służące do zbierania odpadów komunalnych oraz utrzymania tych urządzeń w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym;
2) przyłączenie nieruchomości do istniejącej sieci kanalizacyjnej lub w przypadku gdy budowa sieci jest technicznie lub ekonomicznie nieuzasadniona, wyposażenie nieruchomości w zbiornik bezodpływowy nieczystości ciekłych lub przydomową oczyszczalnię ścieków bytowych, spełniające wymagania określone w przepisach odrębnych;
3) gromadzenie nieczystości ciekłych w zbiornikach bezodpływowych okresowo opróżnianych z wywozem ścieków do punktu zlewnego przy gminnej oczyszczalni ścieków w Mochnatem;
4) powstające na terenie nieruchomości odpady komunalne, w tym powstające w gospodarstwach domowych, przed ich zgromadzeniem w pojemnikach na odpady lub workach, na terenie nieruchomości, należy poddać segregacji mającej na celu oddzielne gromadzenie odpadów niebezpiecznych, odpadów wielkogabarytowych i odpadów z remontów oraz selektywną zbiórkę odpadów komunalnych nadających się do odzysku i ich optymalne przygotowanie do transportu, do miejsc dalszego odzysku lub unieszkodliwiania. Nieczystości ciekłe należy odprowadzić do kanalizacji sanitarnej lub gromadzić w zbiornikach bezodpływowych. Na terenach publicznych odpady komunalne należy gromadzić w koszach na śmieci;
5) zabrania się umieszczania wymieszanych odpadów komunalnych w pojemnikach do selektywnej zbiórki odpadów wtórnych oraz odpadów innych niż rodzaj frakcji opisanej na pojemniku;
6) odpady kuchenne ulegające biodegradacji należy gromadzić odrębnie w sposób określony w planie gospodarki odpadami. Na terenach nieruchomości o zabudowie jednorodzinnej odpady kuchenne można poddać procesowi kompostowania z przeznaczeniem do własnego wykorzystania kompostu. Na terenach zabudowy wielorodzinnej odpady ulegające biodegradacji winny być zbierane w pojemniki przystosowane do tego celu zgodnie z harmonogramem wywozu prowadzącego działalność w zakresie odbierania odpadów komunalnych;
7) odpady roślinne powstające na terenie nieruchomości w wyniku pielęgnacji zieleni (usunięte chwasty, wygrabione liście, skoszona trawa, wycięte gałęzie drzew, przycięte krzewy), w przypadku braku możliwości ich kompostowania na miejscu przez właściciela nieruchomości, podlegają obowiązkowo wywozowi przez prowadzącego działalność w zakresie odbierania odpadów komunalnych;
8) odpady niebezpieczne powstające w odpadach komunalnych gospodarstw domowych (np. baterie i akumulatory, lakiery, farby, świetlówki, opony o średnicy powyżej 1400 mm) należy wydzielać z powstających odpadów komunalnych. Odpady te należy zwracać do punktów ich zbiórki lub wrzucać do oznakowanych pojemników przeznaczonych na te odpady, rozmieszczonych na terenie gminy Hajnówka przez podmiot uprawniony;
9) odpady wielkogabarytowe (np. meble, drzwi, stolarka okienna) należy gromadzić odrębnie od pozostałych odpadów komunalnych wyłącznie w miejscu do tego wyznaczonym przez prowadzącego działalność w zakresie odbierania odpadów komunalnych;
10) odpady z remontów nieruchomości, materiał rozbiórkowy i resztki materiałów budowlanych należy gromadzić odrębnie od pozostałych odpadów komunalnych, wyłącznie w kontenerach przeznaczonych do wywozu gruzu podstawionych przez prowadzącego działalność w zakresie odbierania odpadów komunalnych oraz usuwać je z nieruchomości niezwłocznie po zakończeniu robót;
11) właściciele nieruchomości zobowiązani są do uprzątnięcia błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z chodników położonych wzdłuż nieruchomości i bezpośrednio przy jej granicy;
12) obowiązek oczyszczania chodnika ze śniegu i lodu winien być zrealizowany poprzez odgarnięcie śniegu w miejsce nie powodujące zakłóceń w ruchu pieszych lub pojazdów i podjęcie działań mających na celu likwidację śliskości chodnika;
13) zakazuje się zgarniania śniegu, lodu lub innych zanieczyszczeń z chodnika na jezdnię lub zieleń przyuliczną. Zanieczyszczenia te winny być gromadzone w miejscu nie stwarzającym zakłóceń z ruchu pojazdów i pieszych w sposób nie niszczący zieleni;
14) właściciele nieruchomości zobowiązani są do systematycznego sprzątania terenu nieruchomości, a w szczególności dojść do budynków, punktów gromadzenia odpadów;
15) błoto, śnieg, lód i inne zanieczyszczenia uprzątnięte z przystanków komunikacyjnych przez przedsiębiorców użytkujących tereny służące komunikacji publicznej a z dróg publicznych przez zarząd drogi należy gromadzić poza terenem przystanku komunikacyjnego w sposób nie utrudniający zatrzymywania się pojazdów oraz wsiadania i wysiadania pasażerów;
16) właściciele nieruchomości zobowiązania są do usuwania nawisów śniegu z dachów oraz sopli lodu z okapów, rynien i innych części elewacji budynku niezwłocznie po ich pojawieniu się;
17) właściciele nieruchomości niezabudowanych zobowiązani są do utrzymania nieruchomości w stanie wolnym od zachwaszczenia a odłogowanych nieruchomości rolnych w stanie zaoranym;
18) mycie samochodów powinno się odbywać w miejscach do tego celu wyznaczonych;
19) właściciele nieruchomości mogą myć pojazdy czystą wodą na swoim terenie pod warunkiem, że powstające ścieki odprowadzone są do kanalizacji sanitarnej;
20) naprawy samochodów powinny być przeprowadzane w specjalistycznych warsztatach;
21) właściciel samochodu może dokonywać doraźnych napraw związanych z bieżąca eksploatacją pojazdu w obrębie nieruchomości pod warunkiem, że czynności te nie będą powodować zanieczyszczenia wód i gleby oraz uciążliwości dla sąsiadów;
22) na terenach przeznaczonych do użytku publicznego zabrania się niszczenia elewacji budynków, ogrodzeń i innych obiektów (np. słupy ogłoszeniowe, energetyczne i telefoniczne) oraz umieszczania na nich plakatów, reklam, ogłoszeń a także malowania haseł i rysunków bez uzyskania zgody właściciela obiektów;
23) gromadzenie obornika i innych płynnych odchodów zwierzęcych na terenie gospodarstwa rolnego w miejscach spełniających wymogi przepisów ustawy z dnia 26 lipca 2000 r. o nawozach i nawożeniu (Dz. U. z 2000 r. Nr 89, poz. 991), czyli na podłożu utwardzonym i uszczelnionym odpowiednimi płytami i w zbiornikach na odchody o pojemności umożliwiającej przechowywanie ich przez wymagany przepisami okres;
24) stosowanie obornika i płynnych odchodów zwierzęcych zgodnie z przepisami wymienionymi w pkt 23;
25) selektywne zbieranie odpadów innych niż komunalne, powstających na terenie nieruchomości w wyniku prowadzenia działalności gospodarczej, np. medycznych, weterynaryjnych, i postępowanie z nimi zgodnie z zasadami przewidzianymi w ustawie z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz. U. z 2001 r. Nr 62, poz. 628 z późn. zm.);
26) zgłaszanie do Urzędu Gminy Hajnówka (Referat Inwestycji, Planowania Przestrzennego i Gospodarki Gruntami) faktu zauważenia bezdomnego psa lub zwierzęcia podejrzanego o wściekliznę.
Rozdział III
rodzaje i minimalna pojemność urządzeń przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych
i gromadzenia nieczystości ciekłych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych
§ 4. Rodzaje i minimalna pojemność urządzeń przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych gromadzenia nieczystości ciekłych na terenie nieruchomości:
1) do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych przeznacza się pojemniki, worki, kosze na śmieci;
2) do gromadzenia odpadów komunalnych na drogach publicznych służą kosze uliczne o pojemności od 0,035 m3;
3) ustala się minimalną pojemność urządzeń przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych:
a) o pojemności 0,12 m3 w zabudowie jednorodzinnej,
b) o pojemności 7,0 m3 i 8,0 m3 w zabudowie wielorodzinnej,
4) o rodzaju ustawionych na terenie nieruchomości pojemników decyduje właściciel nieruchomości w porozumieniu z jednostką wywozową;
5) właściciel nieruchomości ma obowiązek utrzymania pojemników na odpady komunalne we właściwym stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym;
6) pojemniki i worki na odpady komunalne należy ustawiać w miejscach łatwo dostępnych dla ich użytkowników i pracowników jednostki wywozowej, w sposób nie powodujący uciążliwości dla mieszkańców i osób trzecich;
7) pojemniki i worki powinny być ustawione w granicy nieruchomości najlepiej bezpośrednio przy ogrodzeniu w miejscu specjalnie do tego wydzielonym, na równej powierzchni, w miarę możliwości utwardzonej, zabezpieczonej przed zbieraniem się wody i błota.
Rozdział IV
częstotliwość i sposób pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości
oraz terenów przeznaczonych do użytku publicznego
§ 5. Ustala się następującą częstotliwość usuwania odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenów nieruchomości:
1) z pojemników i worków służących do selektywnej zbiórki surowców wtórnych, z koszy w miejscach publicznych oraz zbiorników bezodpływowych, w regularnych odstępach czasu uniemożliwiających rozkład nagromadzonych odpadów i ich przepełnienie, przez prowadzącego działalność w zakresie odbierania odpadów komunalnych;
2) z pojemników oraz worków na odpady komunalne przez prowadzącego działalność w zakresie odbierania odpadów komunalnych:
a) dla budynków jednorodzinnych, nie rzadziej niż raz w miesiącu,
b) dla budynków użyteczności publicznej i budynków mieszkalnych wielorodzinnych, nie rzadziej niż raz w tygodniu,
c) dla obiektów gastronomii, nie rzadziej niż raz na dwa tygodnie,
d) odpady wielkogabarytowe z częstotliwością ustalona przez prowadzącego działalność w zakresie odbierania odpadów komunalnych i zgodnie z ustalonym przez niego harmonogramem,
e) odpady niebezpieczne wyselekcjonowane z odpadów komunalnych z częstotliwością ustalona przez podmiot uprawniony i zgodnie z ustalonym przez niego harmonogramem,
3) liczba pojemników na odpady i ich pojemność oraz pojemność zbiornika bezodpływowego na nieczystości ciekłe musza być dostosowane do potrzeb przez właściciela nieruchomości, a ich eksploatacja i opróżnianie musi być prowadzone w sposób gwarantujący, że nie nastąpi rozkład biologiczny zgromadzonych odpadów komunalnych, przepełnienie pojemników lub wypływ nieczystości ciekłych ze zbiornika bezodpływowego;
4) górne stawki opłat ponoszonych przez właścicieli nieruchomości za usuwanie odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych przez wywożącego odpady określa się w odrębnej uchwale. Stawki opłat za usuwanie odpadów wielkogabarytowych ustalane są na podstawie umów zawieranych z wywożącym odpady;
5) właściciele nieruchomości są zobowiązani do udokumentowania korzystania z usług firm wywozowych poprzez okazanie umowy oraz dowodów płacenia za te usługi;
6) dowody uiszczania opłat za odbiór odpadów i opróżnianie zbiorników bezodpływowych, właściciel nieruchomośći jest zobowiązany przechowywać przez okres dwóch lat.
Rozdział V
maksymalny poziom odpadów komunalnych ulegających biodegradacji dopuszczonych do składowania na sładowiskach odpadów
oraz ilości odpadów wyselekcjonowanych,
do których osiągnięcia zobowiązane są podmioty uprawnione
§ 6. Ustala się maksymalny poziom odpadów komunalnych ulegających biodegradacji dopuszczonych do składowania na składowiskach odpadów, który wynosi do dnia 31 grudnia 2010 roku - 75% wagowo całkowitej masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji w stosunku do masy tych odpadów wytworzonych w 1995 r., do dnia 31 grudnia 2013 roku - 50%, do dnia 31 grudnia 2020 roku - 35%.
Rozdział VI
obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe,
mających na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi
oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku
§ 7. Osoby utrzymujące zwierzęta domowe są zobowiązane do zachowania bezpieczeństwa i środków ostrożności, zapewniających ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do użytku publicznego, ponoszą też pełną odpowiedzialność za zachowanie tych zwierząt:
1) właściciele lub opiekunowie zwierząt domowych są zobowiązani do sprawowania właściwej opieki nad tymi zwierzętami, w tym w szczególności nie pozostawiania ich bez dozoru, jeżeli zwierzę nie znajduje się w pomieszczeniu zamkniętym lub na terenie ogrodzonym w sposób uniemożliwiający samodzielne wydostanie się z niego;
2) utrzymujący gady, ptaki i owady w lokalach mieszkalnych lub użytkowych zobowiązani są zabezpieczyć je przed wydostaniem się z pomieszczenia;
3) właściciel nieruchomości ma obowiązek oznakowania tabliczką ostrzegawczą bramy lub furtki wejściowej na teren ogrodzonej posesji, na której utrzymywane jest zwierzę mogące stanowić zagrożenie dla zdrowia lub życia ludzkiego;
4) właściciel psa zobowiązany jest do przeprowadzenia szczepień zgodnie z odrębnymi przepisami oraz do systematycznego uiszczania opłaty podatku od posiadania psa;
5) na terenach użytku publicznego psy mogą być wyprowadzane tylko na smyczy, natomiast psy ras uznanych za agresywne oraz inne psy mogące stanowić zagrożenie dla ludzi, mogą być wyprowadzane tylko na smyczy i w kagańcu;
6) w przypadku zastosowania odpowiedniego oznakowania nieruchomości przez jej właściciela zakazuje się wprowadzania psów lub innych zwierząt do obiektów użyteczności publicznej, placówek handlowych lub gastronomicznych;
7) właściciele lub opiekunowie zwierząt są zobowiązani do niezwłocznego usuwania zanieczyszczeń spowodowanych przez zwierzęta na klatkach schodowych i innych pomieszczeniach służących do użytku publicznego, a także na terenach użytku publicznego takich jak chodniki, parki, skwery, ulice, place zabaw dla dzieci z szczególnym uwzględnieniem piaskownic.
§ 8. Bezdomne zwierzęta przebywające na terenie zwartej zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej i zagrodowej będą wyłapywane i odwożone do schroniska dla zwierząt zgodnie z odrębną uchwałą Rady Gminy Hajnówka, która określa zasady wyłapywania bezdomnych zwierząt na terenie Gminy Hajnówka oraz rozstrzygania o dalszym postępowaniu z nimi.
Rozdział VIII
wymagania odnośnie utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolnej
§ 9. Na terenie Gminy Hajnówka zabrania się chowu zwierząt gospodarskich z wyłączeniem:
1) istniejących gospodarstw rolnych, w rozumieniu ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym ( Dz. U. z 1993 r. Nr 94, poz. 431 z późn. zm.) oraz działów specjalnych produkcji rolnej, w rozumieniu ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych ( Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.);
2) przydomowego chowu drobiu, gołębi, pszczół oraz królików i szynszyli - wyłącznie na działkach zabudowanych budynkami jednorodzinnymi wolnostojącymi;
3) hodowli i chowu gołębi, których właściciele są zrzeszeni w Polskim Związku Hodowców Gołębi Pocztowych lub w Polskim Związku Hodowców Gołębi Rasowych i Drobiu Ozdobnego na zasadach określonych w odrębnych przepisach;
4) na terenach wyłączonych z produkcji rolnej zwierzęta gospodarskie mogą być utrzymywane na prywatnych posesjach jedynie dla potrzeb własnego gospodarstwa domowego;
5) zakazuje się prowadzenia hodowli i utrzymywania gołębi w zwartej zabudowie mieszkaniowej, między innymi w budynkach wielorodzinnych;
6) dopuszcza się prowadzenie hodowli i utrzymywanie gołębi w obrębie osiedli o zabudowie rozproszonej pod warunkiem, że działalność ta nie będzie uciążliwa dla innych mieszkańców i będzie prowadzona z zachowaniem warunków higieniczno-sanitarnych;
7) Utrzymujący zwierzęta gospodarskie jest zobowiązany:
a) gromadzić i usuwać powstające w związku z hodowlą odpady i nieczystości w taki sposób, aby nie przenikały one do wód powierzchniowych i podziemnych,
b) przestrzegać obowiązujące przepisy sanitarno-epidemiologiczne,
c) budynki przeznaczone do przebywania zwierząt winny spełniać wymagania prawa budowlanego,
d) właściciele zwierząt gospodarskich maja obowiązek usuwania odchodów zwierzęcych, pozostałości karmy oraz ściółki pozostawionych na ulicach, placach i w innych miejscach publicznych.
§ 10. Postanowienia regulaminu nie maja zastosowania do chowu zwierząt gospodarskich i domowych:
1) przebywających w zakładach weterynaryjnych oraz stanowiących własność cyrków lub klubów sportowych;
2) pozostających we władaniu jednostek lub instytucji wojskowych, organów policji, służb porządkowych i ratowniczych.
Rozdział IX
obszary podlegające obowiązkowej deratyzacji oraz terminy jej przeprowadzania
§ 11. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do przeprowadzenia w październiku każdego roku, deratyzacji na terenie nieuchomośći.
§ 12. Obowiązkowej deratyzacji podlega obszar całej gminy.
Rozdział X
postanowienia końcowe
§ 13. W sprawach nieuregulowanych w niniejszym regulaminie stosuje się przepisy ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach ( Dz. U. Nr 132, poz. 622 z późn. zm.) oraz inne obowiązujące w zakresie objętym regulaminem.
§ 14. Nadzór nad realizacją obowiązków wynikających z niniejszego regulaminu, sprawuje Wójt Gminy Hajnówka.
Metryka strony