Protokół Nr 10/08
Protokół Nr 10 / 08
z posiedzenia Komisji Rolnictwa, Finansów
i Rozwoju Gospodarczego
z dnia 14 marca 2008r.
Posiedzenie rozpoczęto o godz. 13.00 w pokoju Nr 36 Urzędu Gminy Hajnówka.
Lista radnych uczestniczących w posiedzeniu Komisji stanowi Załącznik 1 do protokołu. Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli p. W. Komarewski – Przewodniczący Rady, p. M. Kondraciuk – Sekretarz Gminy, p. L. Nowik – Skarbnik Gminy, p. H. Bagrowska – Kierownik Referatu Inwestycji...., p. T. Borowik – Kierownik GOPS Otwarcia posiedzenia dokonał Pan W. Osipiuk – Przewodniczący Komisji, który przedstawił porządek obrad, do którego wniesiono propozycję rozszerzenia porządku obrad o podpunkt 9 w punkcie 7 o treści „zatwierdzenia sprawozdań finansowych instytucji kultury za 2007 rok”
Komisja jednogłośnie przyjęła zaproponowany porządek obrad o treści:
-
Rozpatrzenie informacji z realizacji uchwał Rady Gminy podjętych od dnia 15 czerwca 2007r. do dnia 31 grudnia 2007r.
-
Zaopiniowanie planu pracy Rady Gminy Hajnówka na 2008 rok.
-
Przyjęcie planu pracy Komisji na 2008 rok.
-
Przyjęcie sprawozdania z działalności Komisji za 2007 rok.
-
Rozpatrzenie informacji z realizacji zadań GOPS za 2007r.
-
Rozpatrzenie sprawozdania z realizacji Gminnego Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych za 2007r.
-
Rozpatrzenie i zaopiniowanie projektów uchwał w sprawie:
-
zmiany uchwały Nr XXXII /190/ 05 Rady Gminy Hajnówka z dnia 29 grudnia 2005r. w sprawie zasad gospodarowania nieruchomościami stanowiącymi własność Gminy Hajnówka,
-
wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy Hajnówka,
-
zmiany Gminnego Planu Rozwoju Lokalnego gminy Hajnówka,
-
określenia górnych stawek opłat ponoszonych przez właścicieli nieruchomości za usługi świadczone przez przedsiębiorcę posiadającego zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie odbierania odpadów komunalnych, opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych,
-
uchwalenia regulaminu składowiska odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne, zlokalizowanego w miejscowości Stare Berezowo, gmina Hajnówka,
-
ustalenia zasad korzystania ze stołówek szkolnych oraz wysokości opłat.
-
udzielenia pomocy finansowej Starostwu Powiatowemu,
-
zmian w budżecie gminy na 2008 rok,
-
zatwierdzenia sprawozdań finansowych instytucji kultury za 2007 rok
-
Rozpatrzenie sprawozdania z wykonania budżetu gminy za 2007 rok oraz zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy.
-
Sprawy różne.
Ad. 1. Rozpatrzenie informacji z realizacji uchwał Rady Gminy podjętych od dnia 15 czerwca 2007r.
do dnia 31 grudnia 2007r.
Sekretarz Gminy przedstawił informację z realizacji uchwał Rady Gminy Hajnówka przyjętych przez Radę od dnia 15 czerwca 2007r. do dnia 31 grudnia 2007r. Do przedstawionej informacji nie zgłoszono uwag.
( Załącznik Nr 2 do protokołu)
Ad. 2. Zaopiniowanie planu pracy Rady Gminy Hajnówka na 2008 rok.
Przewodniczący Komisji przedstawił plan pracy Rady Gminy na 2008 rok. Komisja nie wniosła uwag do przedstawionego planu na 2008 rok.
( załącznik Nr 3 do protokołu )
Ad. 3. Przyjęcie planu pracy Komisji na 2008 rok.
Przewodniczący Komisji przedstawił plan pracy Komisji na 2008 rok. Komisja nie wniosła uwag do planu pracy na 2008 rok.
( załącznik Nr 4 do protokołu )
Ad. 4. Przyjęcie sprawozdania z działalności Komisji za 2007 rok.
Przewodniczący obrad przedstawił sprawozdanie z działalności Komisji za 2007 rok. Do przedstawionego sprawozdania nie zgłoszono zastrzeżeń.
( Załącznik Nr 5 do protokołu)
Ad. 5. Rozpatrzenie informacji z realizacji zadań GOPS za 2007r.
Pani T. Borowik – Kierownik GOPS przedstawiła informację z realizacji zadań GOPS za 2007 rok. Omówiła zakres działalności GOPS, oraz zasadność i celowość udzielania zasiłków stałych, okresowych i celowych, świadczenia rodzinne, dodatki mieszkaniowe oraz zaliczkę alimentacyjną. Do przedstawionego sprawozdania nie zgłoszono zastrzeżeń.
( Załącznik Nr 6 do protokołu)
Ad. 6. Rozpatrzenie sprawozdania z realizacji Gminnego Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych za 2007r.
Pani T. Borowik – Kierownik Gminnego... przedstawiła informację z realizacji Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych za rok 2007. W toku toczącej się dyskusji Pan W. Osipiuk oraz Pani W. Biryłko zaproponowali zakup stołów do tenisa do świetlic w Nowoberezowie i Czyżykach. Pani T. Borowik – Kierownik Gminnego... udzieliła odpowiedzi wyjaśniając, że środki finansowe na cele przeciwdziałania alkoholizmowi wydatkowane są zgodnie z preliminarzem wydatków zaplanowanym na dany rok kalendarzowy. Komisja zapoznała się z przedstawioną informacją.
( Załącznik Nr 7 do protokołu)
Ad. 7. Rozpatrzenie i zaopiniowanie projektów uchwał w sprawie:
-
zmiany uchwały Nr XXXII /190/ 05 Rady Gminy Hajnówka z dnia 29 grudnia 2005r. w sprawie zasad gospodarowania nieruchomościami stanowiącymi własność Gminy Hajnówka,
Pani M. Ostapczuk – Inspektor Referatu Inwestycji.... przedstawiła projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr XXXII /190/ 05 Rady Gminy Hajnówka z dnia 29 grudnia 2005r. w sprawie zasad gospodarowania nieruchomościami stanowiącymi własność Gminy Hajnówka. Omówiła poszczególne zmiany wprowadzone do uchwały i udzieliła wyjaśnień na wątpliwości członków komisji. Komisja zapoznała się z przedstawionym projektem uchwały
i nie wniosła uwag.
( Załącznik Nr 8 do protokołu)
-
wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy Hajnówka,
Pani M. Ostapczuk – Inspektor Referatu Inwestycji.... przedstawiła projekt uchwały w sprawie wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy Hajnówka. Następnie omówiła zasady gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy Hajnówka i wyjaśniła, że na podstawie obowiązujących przepisów prawa gmina ma obowiązek zapewnić lokale socjalne dla osób posiadających eksmisję z dotychczasowego miejsca zamieszkania z terenu gminy. Ponadto poinformowała, że gmina posiada lokale mieszkalne, które mogą być przeznaczone na lokale socjalne tj. w Nowosadach i Orzeszkowie. Komisja zapoznała się z przedstawionym projektem uchwały i nie wniosła uwag.
( Załącznik Nr 9 do protokołu)
-
zmiany Gminnego Planu Rozwoju Lokalnego gminy Hajnówka,
Pani H. Bagrowska – Kierownik Referatu Inwestycji.... przedstawiła projekt uchwały w sprawie zmiany Gminnego Planu Rozwoju Lokalnego gminy Hajnówka. Wyjaśniła, że zmiana dotyczy uaktualnienia obowiązującego planu z 2004 r. oraz wprowadzenia nowych przedsięwzięć o które można będzie występować w celu pozyskania środków unijnych. Komisja zapoznała się z przedstawionym projektem uchwały i nie wniosła uwag.
( Załącznik Nr 10 do protokołu)
-
określenia górnych stawek opłat ponoszonych przez właścicieli nieruchomości za usługi świadczone przez przedsiębiorcę posiadającego zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie odbierania odpadów komunalnych, opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych,
Pani H. Bagrowska przedstawiła projekt uchwały w sprawie określenia górnych stawek opłat ponoszonych przez właścicieli nieruchomości za usługi świadczone przez przedsiębiorcę posiadającego zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie odbierania odpadów komunalnych, opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych. Omówiła projekt uchwały i wyjaśniła, że wzrost cen spowodowany jest m.in. wzrostem opłaty środowiskowej o ponad 400 %, a co się z tym wiąże wzrostem cen związanych z prawidłową gospodarką odpadami. Komisja zapoznała się z przedstawionym projektem uchwały i nie wniosła uwag.
( Załącznik Nr 11 do protokołu)
-
uchwalenia regulaminu składowiska odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne, zlokalizowanego w miejscowości Stare Berezowo, gmina Hajnówka,
Pani H. Bagrowska przedstawiła projekt uchwały w sprawie uchwalenia regulaminu składowiska odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne, zlokalizowanego w miejscowości Stare Berezowo, gmina Hajnówka. Omówiła szczegółowo regulamin składowania odpadów, oraz udzieliła wyjaśnień na wątpliwości członków komisji. Komisja zapoznała się z przedstawionym projektem uchwały i nie wniosła uwag.
( Załącznik Nr 12 do protokołu)
-
ustalenia zasad korzystania ze stołówek szkolnych oraz wysokości opłat.
Pani H. Szymaniuk – Kierownik BOSS przedstawiła projekt uchwały w sprawie ustalenia zasad korzystania ze stołówek szkolnych oraz wysokości opłat. Omówiła szczegółowo projekt uchwały i przedstawiła wysokości tych opłat. W tym miejscu rozpoczęła się dyskusja w temacie wydatków oświatowych. Pan W. Osipiuk wniósł zapytanie dotyczące prowadzenia czynności kontrolnych związanych z pracą intendentek. Pani H. Szymaniuk wyjaśniła, że kontrola polega na raportach zakupu i dziennego zużycia danego towaru, natomiast za określoną porcję danego posiłku odpowiada Dyrektor Szkoły. Następnie Komisja prowadziła dyskusję w temacie zasadności utrzymywania dwóch etatów intendentek. Pani H. Szymaniuk przedstawiła i omówiła stan zatrudnienia dotyczący kuchni szkolnych w Nowokorninie i Dubinach. Komisja wnioskowała aby Szkoła w Nowokorninie pozyskiwała dodatkowe środki np. związane z organizowaniem imprez okolicznościowych np. styp. Następnie Pani H. Szymaniuk przedstawiła na wniosek Pana W. Komarewskiego – Przewodniczącego Rady stan zatrudnienia obsługi w poszczególnych szkołach. Następnie Pan W. Osipiuk wniósł zapytanie dotyczące zróżnicowania wysokości dodatków wiejskich. Pani H. Szymaniuk wyjaśniła, że w dodatkach tych znajdują się również nagrody jubileuszowe nauczycieli. Po zakończeniu dyskusji Przewodniczący komisji stwierdził, że Komisja zapoznała się z przedstawionym projektem uchwały i nie wniosła uwag.
( Załącznik Nr 13 do protokołu)
-
udzielenia pomocy finansowej Starostwu Powiatowemu,
Skarbnik Gminy przedstawiła projekt uchwały w sprawie udzielenia pomocy finansowej Starostwu Powiatowemu. Wyjaśniła, że projekt uchwały dotyczy udzielenia pomocy finansowej w formie dotacji celowej w wysokości 60 000,-zł na współfinansowanie inwestycji „ Przebudowa drogi powiatowej Nr 1624B Bielszczyzna – Dubiny”. Komisja zapoznała się z przedstawionym projektem uchwały i nie wniosła uwag.
( Załącznik Nr 14 do protokołu)
-
zmian w budżecie gminy na 2008 rok,
Skarbnik Gminy przedstawiła projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2007rok. Omówiła poszczególne zmiany oraz udzieliła wyjaśnień na pytania i wątpliwości członków komisji. Komisja zapoznała się z przedstawionym projektem uchwały i nie wniosła uwag.
( Załącznik Nr 15 do protokołu )
-
zatwierdzenia sprawozdań finansowych instytucji kultury za 2007 rok
Skarbnik Gminy przedstawiła projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdań finansowych instytucji kultury za 2007 rok. Omówiła poszczególne dochody i wydatki instytucji kultury i udzieliła wyjaśnień na wątpliwości członków komisji.
( Załącznik Nr 16 do protokołu )
Ad. 8. Rozpatrzenie sprawozdania z wykonania budżetu gminy za 2007 rok oraz zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy.
Skarbnik Gminy przedstawiła sprawozdanie z wykonania budżetu gminy za 2007 rok przyjęte Zarządzeniem Nr 64 / 08 Wójta Gminy Hajnówka z dnia 27 lutego 2008 roku w sprawie przyjęcia sprawozdania z wykonania budżetu gminy za 2007 rok. Omówiła plan dochodów i wydatków gminy oraz jego realizację w 2007 roku. W toku toczącej się dyskusji udzieliła wyjaśnień i odpowiedzi na zadane pytania, które dotyczyły głównie zadań inwestycyjnych oraz oświaty. Skarbnik Gminy poinformowała o otrzymaniu Uchwały Nr II.0131-1-4/08 Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku z dnia 5 marca 2008r. w sprawie wyrażenia opinii o przedłożonym przez Wójta Gminy Hajnówka sprawozdaniu z wykonania budżetu gminy za 2007 rok. Komisja zapoznała się z przedstawionym sprawozdaniem, które zaopiniowała pozytywnie. (Opinia w załączeniu do protokołu). Następnie Skarbnik Gminy przedstawiła projekt uchwały w sprawie udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy. Komisja zapoznała się z przedstawionym projektem i nie wniosła uwag.
( Załącznik Nr 17 do protokołu )
Ad. 9. Sprawy różne.
W sprawach różnych Pani H. Szymaniuk - Kierownik BOSS przedstawiła tabelaryczne zestawienie wydatków budżetowych w dziale Oświata i wychowanie według stanu na dzień 31.12.2007r. oraz tabelaryczne zestawienie liczby zatrudnienia w poszczególnych szkołach i BOSS w roku szkolnym 2006/2007 oraz 2007/2008. ( Załącznik Nr 18 do protokołu )
W dalszej części posiedzenia Komisja zgłosiła wniosek w sprawie naprawy drogi do Wygody.
Wobec wyczerpania się porządku obrad, posiedzenie zakończono.
Protokolant:
Barbara Ostapczuk
Przewodniczący Komisji
Włodzimierz Osipiuk
Hajnówka, dnia 20 marca 2008r.
Metryka strony