Protokół z XV sesji Rady Gminy
Protokół Nr XV / 08
z sesji Rady Gminy Hajnówka
odbytej w dniu 27 marca 2008r.
w Sali nr 12 ( początek sesji – godz. 12. 00 koniec – godz. 14.40)
Lista radnych i sołtysów uczestniczących w XV obradach Rady Gminy Hajnówka stanowi załącznik Nr 1 do protokołu.
Ponadto w obradach uczestniczyli:
-
Pani O. Rygorowicz - Wójt Gminy.
-
Pan M. Kondraciuk - Sekretarz Gminy.
-
Pani L. Nowik - Skarbnik Gminy.
-
Pani H. Bagrowska - Kierownik Referatu Inwestycji, Planowania
Przestrzennego i Gospodarki Gruntami. -
Pani T. Borowik - Kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Hajnówce
-
Pani H. Szymaniuk - Kierownik Biura Obsługi Szkół Samorządowych Gminy Hajnówka
-
Pan Mikołaj Janowski - Radny Województwa Podlaskiego
-
Pan Piotr Monach - Wice Prezes Przedsiębiorstwa Usług Komunalnych
Otwarcia XV sesji Rady Gminy Hajnówka dokonał Pan Wiesław Józef Komarewski - Przewodniczący Rady, który przewodniczył obradom. Powitał uczestniczących w sesji i na podstawie listy obecności stwierdził, że w obradach bierze udział 15 radnych, co stanowi ustawową ilość, przy której Rada Gminy może obradować i podejmować prawomocne uchwały.
Przewodniczący obrad przedstawił porządek obrad do którego nie wniesiono uwag. Rada jednogłośnie ( 15 głosów „za” ) przyjęła porządek obrad w brzmieniu zaproponowanym przez Przewodniczącego, a mianowicie:
-
Otwarcie obrad.
-
Przyjęcie porządku obrad.
-
Przyjęcie protokołu z poprzednich obrad Rady Gminy.
-
Informacja Wójta Gminy o działaniach podejmowanych przez Wójta od ostatniej sesji.
-
Przyjęcie sprawozdania z wykonania budżetu gminy za 2007 rok.
-
Opinia Komisji Rewizyjnej.
-
Dyskusja.
-
Powzięcie uchwały w sprawie udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy.
-
Powzięcie uchwał w sprawie:
-
zmian w budżecie gminy na 2008 rok,
-
udzielenia pomocy finansowej Starostwu Powiatowemu,
-
zatwierdzenia sprawozdań finansowych instytucji kultury za 2007 rok,
-
zmiany uchwały Nr XXXII /190/ 05 Rady Gminy Hajnówka z dnia 29 grudnia 2005r. w sprawie zasad gospodarowania nieruchomościami stanowiącymi własność Gminy Hajnówka,
-
wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy Hajnówka,
-
zmiany Gminnego Planu Rozwoju Lokalnego gminy Hajnówka,
-
określenia górnych stawek opłat ponoszonych przez właścicieli nieruchomości za usługi świadczone przez przedsiębiorcę posiadającego zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie odbierania odpadów komunalnych, opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych,
-
uchwalenia regulaminu składowiska odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne, zlokalizowanego w miejscowości Stare Berezowo, gmina Hajnówka,
-
ustalenia zasad korzystania ze stołówek szkolnych oraz wysokości opłat.
-
Przedstawienie planów pracy poszczególnych komisji na 2008 rok.
-
Przyjęcie sprawozdania z działalności Komisji za 2007 rok.
-
Przyjęcie planu pracy Rady Gminy Hajnówka na 2008 rok.
-
Przyjęcie informacji z realizacji uchwał Rady Gminy podjętych od dnia 15 czerwca 2007r.
do dnia 31 grudnia 2007r. -
Przyjęcie informacji z realizacji zadań Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej za 2007r.
-
Przyjęcie sprawozdania z realizacji Gminnego Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych za 2007r.
-
Interpelacje, zapytania i odpowiedzi.
-
Wolne wnioski.
Ad. 3. Przyjęcie protokołu z poprzednich obrad Rady Gminy.
Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie Protokół z XIII sesji Rady Gminy z dnia 28 grudnia 2008r., do którego Pan A. Skiepko – radny wniósł swoje uwagi polegające na zmianie (str.2 Ad. 5. podpunkt 1. wers 12) określenia „ujęcia powierzchniowego utrwalenia dróg w Dubinach” na „ujęcia powierzchniowego utrwalenia ulic w Dubinach” oraz zmianie (str.3 Ad.6 ) zapisu „Przewodniczący Rady przedstawił wniosek Komisji Rewizyjnej zgłoszony w dniu 12 października 2007r. w sprawie likwidacji Szkoły Podstawowej w Orzeszkowie. W tym miejscu głos zabrał Pan A. Skiepko, który wyjaśnił, że Komisja Rewizyjna wnioskuje o przedstawienie uzasadnienia utrzymania szkoły w Orzeszkowie” na zapis „Przewodniczący Rady rozpoczął dyskusję w temacie zasadności utrzymania szkoły podstawowej w Orzeszkowie. W toku dyskusji głos zabierali Pan A. Skiepko, który powiadomił, że Komisja Rewizyjna na posiedzeniu w dniu 12 października podejmowała dyskusję w tym temacie.” Radni jednogłośnie (15 głosów „za”) przyjęli protokół z uwagami zaproponowanymi przez radnego A. Skiepko.
Ad. 4. Informacja Wójta Gminy o działaniach podejmowanych przez Wójta
od ostatniej sesji.
Wójt Gminy Hajnówka przedstawiła sprawozdanie z działalności podejmowanej od ostatniej sesji. Poinformowała o uczestniczeniu w przeglądzie kolęd prawosławnych, w którym uczniowie z Szkoły Podstawowej w Orzeszkowie zajęli I miejsce, Festiwalu Piosenki Białoruskiej, otwarciu oddziału ortopedycznego w SP ZOZ w Hajnówce, spotkaniu w Drohiczynie z Biskupem Drohiczyńskim Antonim Dydyczem, spotkanie z Metropolitą Sawą, spotkaniu w sprawie Dni Muzyki Cerkiewnej. Następnie powiadomiła o uczestniczeniu w konferencji w sprawie turystyki i rekreacji, posiedzeniach Zarządu gminnych OSP, Wojewódzkiej Straży Pożarnej, Podlaskim Komitecie Monitorującym Kontrakt Wojewódzki, oraz posiedzeniach Lokalnych Grup Działania w sprawie pozyskania środków unijnych. Ponadto Wójt poinformowała o prowadzonych rozmowach w sprawie budowy Sali gimnastycznej w Dubinach, spotkaniu z Marszałkiem Województwa w temacie pozyskiwania unijnych środków finansowych. Poinformowała o opublikowaniu w gazecie podlaskiej Kurier Poranny w dniu 28 stycznia 2008r. informacji Wójtów i Burmistrzów Województwa Podlaskiego o treści: „ ... już trzeci rok z kolei niedostępne są środki Unii Europejskiej na wsparcie inwestycji gminnych. Wina leży po stronie absolutnie niezależnych od nas, przeciągających się procedur przygotowujących dystrybucję tych pieniędzy. Gminy ze zniecierpliwieniem i pełna gotowością oczekują uruchomienia pierwszych konkursów umożliwiających sięgnięcie po unijne dofinansowanie.” Wójt Gminy powiadomiła także o uczestniczeniu w targach oświetleniowych w Warszawie i podejmowanych działaniach związanych z wymianą lamp na energooszczędne w całej gminie. Uczestniczyła także w posiedzeniu Związku Gmin Regionu Puszcza Białowieska w sprawie gospodarki odpadami, a także szkoleniu w sprawie budowy wizerunku medialnego gminy.
Ad. 5. Przyjęcie sprawozdania z wykonania budżetu gminy za 2007 rok.
Skarbnik Gminy przedstawiła sprawozdanie z wykonania budżetu gminy za 2007 rok. W swoim wystąpieniu zwróciła uwagę na realizację budżetu zgodnie z Uchwałą Nr III / 20 / 06 Rady Gminy z dnia 28 grudnia 2006r. w sprawie budżetu gminy na 2007 rok oraz wprowadzonymi do niej zmianami. Omówiła poszczególne dochody i wydatki w 2007r. ze szczególnym uwzględnieniem inwestycji dokonanych w gminie. Wójt Gminy podziękowała radnym i sołtysom za współpracę przy realizacji budżetu w 2007 roku.
-
Opinia Komisji Rewizyjnej,
Przewodniczący Komisji Rewizyjnej przedstawił Opinię Nr 18 / 08 Komisji Rewizyjnej z dnia 19 marca 2008 roku w sprawie rocznej oceny wykonania budżetu gminy za 2007 rok oraz przedstawił wniosek o udzielenie absolutorium Wójtowi Gminy Hajnówka.
-
Dyskusja,
Dyskusji w tym temacie nie było.
-
Powzięcie uchwały w sprawie udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy.
Przewodniczący Rady przedstawił radnym Uchwałę Nr II.0131-1-4/08 Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku z dnia 05.03.2008r. w sprawie wyrażenia opinii o przedłożonym przez Wójta Gminy Hajnówka sprawozdaniu z wykonania budżetu gminy za 2007 rok oraz Uchwałę Nr II.0131-2-9 /08 Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku z dnia 25.03.2008r. w sprawie wyrażenia opinii o przedłożonym przez Komisję Rewizyjną Rady Gminy Hajnówka wniosku o udzielenie Wójtowi absolutorium za 2007 rok. Następnie Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy. Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały. W głosowaniu jawnym udział wzięło 15 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 15 radnych. Przewodniczący obrad, w oparciu o wyniki głosowania stwierdził, że rada jednogłośnie powzięła uchwałę o treści:
Uchwała Nr XV / 76 / 08
Rady Gminy Hajnówka
z dnia 27 marca 2008 roku
w sprawie udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy.
( załącznik Nr 2 do protokołu )
Ad. 6. Powzięcie uchwał w sprawie:
-
zmian w budżecie gminy na 2008 rok,
Wójt Gminy poinformowała o zmianach w planie budżetu dokonanych w okresie między sesyjnym. Skarbnik Gminy przedstawiła projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2007 rok. Omówiła poszczególne zmiany wprowadzane do budżetu i wyjaśniła, że projekt uchwały był przedmiotem obrad poszczególnych komisji. Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2008 rok. W głosowaniu jawnym wzięło udział 15 radnych, co stanowi ustawowy skład rady. W oparciu o wyniki głosowania (15 głosów „za”) Przewodniczący obrad stwierdził, że rada powzięła uchwałę o treści:
Uchwała Nr XV / 77 / 08
Rady Gminy Hajnówka
z dnia 27 marca 2008 roku
w sprawie zmian w budżecie gminy na 2008 rok.
(załącznik Nr 3 do protokołu)
-
udzielenia pomocy finansowej Starostwu Powiatowemu,
Skarbnik Gminy przedstawiła projekt uchwały w sprawie udzielenia pomocy finansowej Starostwu Powiatowemu. Wyjaśniła, że projekt uchwały dotyczy udzielenia pomocy finansowej w formie dotacji celowej w wysokości 60 000,-zł na współfinansowanie inwestycji „ Przebudowa drogi powiatowej Nr 1624B Bielszczyzna – Dubiny”. W toku dyskusji głos zabierała Wójt Gminy, która wyjaśniła, że Starostwo Powiatowe przebudowuje drogi powiatowe gmin, które współfinansują realizację danej inwestycji. W związku z tym Zarząd Powiatu Hajnowskiego przyjął do realizacji w I kolejności drogę Bielszczyzna – Dubiny. Poza tym pozostają jeszcze do realizacji drogi do Progal, Kotówka – Trywieża, Kotówka – Wasilkowo, Nowokornino – Kuraszewo, Dubicze Osoczne – Jagodniki. Wójt Gminy wyjaśniła, ze kwota 60 000,-zł jest to maksymalna kwota z jaką gmina może współfinansować przy realizacji inwestycji. W tym miejscu głos zabrał Pan Jan Grygoruk, który stwierdził, że droga Bielszczyzna – Dubiny jest mało uczęszczana, w związku z tym w pierwszej kolejności powinny być realizowane drogi o większym natężeniu ruchu np. na drogę do Progal. Zaproponował, aby wystąpić do Zarządu Powiatu Hajnowskiego z wnioskiem o przebudowę drogi do Progal. Wójt ustosunkowując się do wniosku, stwierdziła, że wniosek zostanie przekazany do Zarządu Powiatu, a droga do Progal realizowana modernizowana będzie w pierwszej kolejności w miarę posiadanych środków finansowych. Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały w sprawie udzielenia pomocy finansowej Starostwu Powiatowemu. W głosowaniu jawnym wzięło udział 15 radnych, co stanowi ustawowy skład rady. W oparciu o wyniki głosowania (12 głosów „za”, 1 głos „przeciw”, 2 głosy „wstrzymujący się”) Przewodniczący obrad stwierdził, że rada powzięła uchwałę o treści:
Uchwała Nr XV / 78 / 08
Rady Gminy Hajnówka
z dnia 27 marca 2008 roku
w sprawie udzielenia pomocy finansowej Starostwu Powiatowemu
( załącznik Nr 4 do protokołu)
-
zatwierdzenia sprawozdań finansowych instytucji kultury za 2007 rok,
Skarbnik Gminy przedstawiła projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdań finansowych instytucji kultury za 2007 rok. Omówiła poszczególne dochody i wydatki instytucji kultury i wyjaśniła, że projekt uchwały był przedmiotem obrad poszczególnych komisji. W tym miejscu głos zabrał radny M. Owerczuk poruszając temat funkcjonowania Gminnego Ośrodka Kultury w Dubinach zaproponował, aby GOK był otwarty w dni wolne od pracy ( soboty i niedziele ) oraz zaproponował stworzenie nowego miejsca pracy dla osoby zajmującej się wyłącznie ośrodkiem kultury. Wójt ustosunkowując się do wypowiedzi radnego wyjaśniła, że w Gminnym Ośrodku Kultury zatrudniony jest stażysta oraz Pan Piotr Skiepko, który zajmuje się zespołem wokalistycznym w Dubinach. Ponadto stwierdziła, że pozostawia temat do dalszej dyskusji. Następnie głos zabrała radna W. Biryłko, podkreślając jednakowe traktowanie wszystkich świetlic na terenie gminy. Wójt ustosunkowując się do wypowiedzi poinformowała, że gmina sukcesywnie remontuje świetlice wiejskie w poszczególnych miejscowościach. Następnie poinformowała, że gmina stara się pozyskać środki finansowe na modernizację i wyposażenie świetlic, a także na tzw. „ wnioski miękkie” mające rozwinąć działalność kulturalną w gminie. Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdań finansowych instytucji kultury za 2007 rok. W głosowaniu jawnym wzięło udział 15 radnych, co stanowi ustawowy skład rady. W oparciu o wyniki głosowania (15 głosów „za”) Przewodniczący obrad stwierdził, że rada powzięła uchwałę o treści:
Uchwała Nr XV / 79 / 08
Rady Gminy Hajnówka
z dnia 27 marca 2008 roku
w zatwierdzenia sprawozdań finansowych instytucji kultury za 2007 rok,
(załącznik Nr 5 do protokołu)
-
zmiany uchwały Nr XXXII /190/ 05 Rady Gminy Hajnówka z dnia 29 grudnia 2005r. w sprawie zasad gospodarowania nieruchomościami stanowiącymi własność Gminy Hajnówka,
Pani H. Bagrowska – Kierownik Referatu Inwestycji.... przedstawiła projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr XXXII /190/ 05 Rady Gminy Hajnówka z dnia 29 grudnia 2005r. w sprawie zasad gospodarowania nieruchomościami stanowiącymi własność Gminy Hajnówka. Wyjaśniła, że projekt uchwały był przedmiotem obrad poszczególnych komisji i omówiła zmiany wprowadzone do uchwały. Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr XXXII /190/ 05 Rady Gminy Hajnówka z dnia 29 grudnia 2005r. w sprawie zasad gospodarowania nieruchomościami stanowiącymi własność Gminy Hajnówka. W głosowaniu jawnym wzięło udział 15 radnych, co stanowi ustawowy skład rady. W oparciu o wyniki głosowania (15 głosów „za”) Przewodniczący obrad stwierdził, że rada powzięła uchwałę o treści:
Uchwała Nr XV / 80 / 08
Rady Gminy Hajnówka
z dnia 27 marca 2008 roku
w sprawie zmiany uchwały Nr XXXII /190/ 05 Rady Gminy Hajnówka z dnia 29 grudnia 2005r.
w sprawie zasad gospodarowania nieruchomościami
stanowiącymi własność Gminy Hajnówka
(załącznik Nr 6 do protokołu)
-
wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy Hajnówka,
Pani H. Bagrowska – Kierownik Referatu Inwestycji.... przedstawiła projekt uchwały w sprawie wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy Hajnówka. Wyjaśniła, że projekt uchwały był przedmiotem obrad poszczególnych komisji i omówiła zasady gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy Hajnówka. Wyjaśniła, ze na podstawie obowiązujących przepisów prawa gmina ma obowiązek zapewnić lokale socjalne dla osób posiadających eksmisję z dotychczasowego miejsca zamieszkania z terenu gminy. W tym miejscu głos zabrała Wójt gminy, która wyjaśniła, że gmina posiada lokale mieszkalne, które mogą być przeznaczone na lokale socjalne tj. w Nowosadach i Orzeszkowie. Następnie Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały w sprawie wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy Hajnówka. W głosowaniu jawnym wzięło udział 15 radnych, co stanowi ustawowy skład rady. W oparciu o wyniki głosowania (15 głosów „za”) Przewodniczący obrad stwierdził, że rada powzięła uchwałę o treści:
Uchwała Nr XV / 81 / 08
Rady Gminy Hajnówka
z dnia 27 marca 2008 roku
w sprawie wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy Hajnówka.
(załącznik Nr 7 do protokołu)
-
zmiany Gminnego Planu Rozwoju Lokalnego gminy Hajnówka,
Pani H. Bagrowska – Kierownik Referatu Inwestycji.... przedstawiła projekt uchwały w sprawie zmiany Gminnego Planu Rozwoju Lokalnego gminy Hajnówka. Wyjaśniła, że projekt uchwały był przedmiotem obrad poszczególnych komisji i Komisja Opieki Społecznej... wyraziła stanowisko, aby zmiany przedstawione w uchwale w formie tabelarycznej pozostawić w latach w których dane inwestycje zostały rozpoczęte. Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały w sprawie zmiany Gminnego Planu Rozwoju Lokalnego gminy Hajnówka w brzmieniu zaproponowanym przez Komisję Opieki Społecznej... W głosowaniu jawnym wzięło udział 15 radnych, co stanowi ustawowy skład rady. W oparciu o wyniki głosowania (15 głosów „za”) Przewodniczący obrad stwierdził, że rada powzięła uchwałę o treści:
Uchwała Nr XV / 82 / 08
Rady Gminy Hajnówka
z dnia 27 marca 2008 roku
w sprawie zmiany Gminnego Planu Rozwoju Lokalnego gminy Hajnówka
(załącznik Nr 8 do protokołu)
-
określenia górnych stawek opłat ponoszonych przez właścicieli nieruchomości za usługi świadczone przez przedsiębiorcę posiadającego zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie odbierania odpadów komunalnych, opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych,
Pani H. Bagrowska przedstawiła projekt uchwały w sprawie określenia górnych stawek opłat ponoszonych przez właścicieli nieruchomości za usługi świadczone przez przedsiębiorcę posiadającego zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie odbierania odpadów komunalnych, opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych. Wyjaśniła, że projekt uchwały był przedmiotem obrad poszczególnych komisji, a proponowane stawki przedstawiają się następująco:
- za odbiór odpadów komunalnych stałych, niesegregowanych – 43,20 zł/m3 (brutto)
- za odbiór odpadów komunalnych segregowanych i gromadzonych selektywnie (plastik, papier, tektura, szkło, tekstylia, metale i inne) – 24,50 zł/m3 (brutto)
- za odbiór odpadów wielkogabarytowych – 45,60 zł/m3 (brutto)
- za odbiór odpadów z betonu, gruzu betonowego z rozbiórek i remontów, gruzu ceglanego, tynków, tapet, oklein, papy oraz z remontu i przebudowy dróg – 25,00 zł/m3 (brutto)
- za opróżnianie zbiorników bezodpływowych i transport nieczystości ciekłych pojazdami asenizacyjnymi – 22,70 zł/m3 (brutto)
W tym miejscu głos zabrał Pan Piotr Monach – Wice Prezes Przedsiębiorstwa Usług Komunalnych w Hajnówce, który przedstawił uzasadnienie związane ze wzrostem opłat oraz udzielił odpowiedzi na zapytania radnych:
Pan W. Golonko zadał pytanie dotyczące odbioru segregowanych odpadów. Pan P. Monach wyjaśnił, że segregowane odpady odbierane są bezpłatnie, na następny dzień po otrzymaniu zgłoszenia.
Pan W. Golonko zadał pytanie w temacie odbioru folii po sianokiszonce. Pan P. Monach wyjaśnił, że PUK odbiera całą posegregowaną partię (min. 1 tona) bez pobierania dodatkowych opłat co najmniej raz w miesiącu.
Pan A. Skiepko zadał pytanie dotyczące zmiany harmonogramu wywozu śmieci. Wice Prezes wyjaśnił, że harmonogram dostosowano do potrzeb PUK.
Pan J. Grygoruk zadał pytanie dotyczące emerytów i rencistów, którzy nie mają dużych ilości odpadów. Wice Prezes udzielając odpowiedzi wyjaśnił, że każdy mieszkaniec gminy powinien mieć zawartą umowę na wywóz nieczystości, a PUK przynajmniej raz w miesiącu pobiera opłaty z tym związane.
Po zakończonej dyskusji Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały w sprawie określenia górnych stawek opłat ponoszonych przez właścicieli nieruchomości za usługi świadczone przez przedsiębiorcę posiadającego zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie odbierania odpadów komunalnych, opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych. W głosowaniu jawnym wzięło udział 15 radnych, co stanowi ustawowy skład rady. W oparciu o wyniki głosowania (14 głosów „za”, 1 głos „ wstrzymujący się”) Przewodniczący obrad stwierdził, że rada powzięła uchwałę o treści:
Uchwała Nr XV / 83 / 08
Rady Gminy Hajnówka
z dnia 27 marca 2008 roku
w sprawie określenia górnych stawek opłat ponoszonych przez właścicieli nieruchomości za usługi świadczone przez przedsiębiorcę posiadającego zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie odbierania odpadów komunalnych, opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych.
(załącznik Nr 9 do protokołu)
-
uchwalenia regulaminu składowiska odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne, zlokalizowanego w miejscowości Stare Berezowo, gmina Hajnówka,
Pani H. Bagrowska przedstawiła projekt uchwały w sprawie uchwalenia regulaminu składowiska odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne, zlokalizowanego w miejscowości Stare Berezowo, gmina Hajnówka. Wyjaśniła, że projekt uchwały był przedmiotem obrad poszczególnych komisji i Komisja Opieki Społecznej ... wnioskowała o wyjaśnienie punktu dotyczącego składowania opon i ich części. Wyjaśniając Pani H. Bagrowska poinformowała, że zakazuje się składować na wysypisku opon i ich części, wobec czego proponuje podjęcie uchwały bez takiego punktu. W toku dyskusji głos zabrała Pani H. Dzikiewicz, która zaproponowała aby wziąć pod uwagę zmianę czasu i dni pracy od wtorku do soboty dla pracownika wysypiska odpadów w Starym Berezowie. Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały w brzmieniu zaproponowanym przez Panią H. Bagrowska wraz ze zmianą dni otwarcia wysypiska na dni od wtorku do soboty. W głosowaniu jawnym wzięło udział 15 radnych, co stanowi ustawowy skład rady. W oparciu o wyniki głosowania (14 głosów „za”, 1 głos „wstrzymujący się”) Przewodniczący obrad stwierdził, że rada powzięła uchwałę o treści:
Uchwała Nr XV / 84 / 08
Rady Gminy Hajnówka
z dnia 27 marca 2008 roku
w sprawie uchwalenia regulaminu składowiska odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne,
zlokalizowanego w miejscowości Stare Berezowo, gmina Hajnówka,
(załącznik Nr 10 do protokołu)
-
ustalenia zasad korzystania ze stołówek szkolnych oraz wysokości opłat.
Pani H. Szymaniuk – Kierownik BOSS przedstawiła projekt uchwały w sprawie ustalenia zasad korzystania ze stołówek szkolnych oraz wysokości opłat. Wyjaśniła, że projekt uchwały był przedmiotem obrad poszczególnych komisji, które nie wniosły uwag. Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały. W głosowaniu jawnym wzięło udział 15 radnych, co stanowi ustawowy skład rady. W oparciu o wyniki głosowania (15 głosów „za”) Przewodniczący obrad stwierdził, że rada powzięła uchwałę o treści:
Uchwała Nr XV / 85 / 08
Rady Gminy Hajnówka
z dnia 27 marca 2008 roku
ustalenia zasad korzystania ze stołówek szkolnych oraz wysokości opłat.
(załącznik Nr 11 do protokołu)
-
Przedstawienie planów pracy poszczególnych komisji na 2008 rok.
Przewodniczący obrad przedstawił plany pracy poszczególnych komisji na 2008 rok. Wyjaśnił, że były one przedmiotem obrad komisji i poinformował, że Komisja Oświaty... rozszerzyła zaproponowany plan pracy o punkt dotyczący zapoznania się z funkcjonowaniem szkół w gminie Hajnówka w miesiącu lutym. Do przedstawionych planów uwag nie zgłoszono. Rada przyjęła przedstawiony Plan Pracy jednogłośnie.
( załącznik Nr 12 do protokołu )
-
Przyjęcie sprawozdania z działalności Komisji za 2007 rok.
Przewodniczący obrad przedstawił sprawozdania z działalności Komisji za 2007 rok. Poinformował, że sprawozdania były przedmiotem posiedzeń komisji i zostały przyjęte bez uwag. Do przedstawionych sprawozdań nie zgłoszono zastrzeżeń.
( Załącznik Nr 13 do protokołu)
-
Przyjęcie planu pracy Rady Gminy Hajnówka na 2008 rok.
Przewodniczący Rady przedstawił radnym propozycję Planu Pracy Rady Gminy na 2008 rok. Do przedstawionego planu nie zgłoszono zastrzeżeń. Rada przyjęła przedstawiony Plan Pracy na 2008 rok jednogłośnie.
(załącznik Nr14 do protokołu)
-
Przyjęcie informacji z realizacji uchwał Rady Gminy podjętych od dnia 15 czerwca 2007r.
do dnia 31 grudnia 2007r.
Sekretarz Gminy przedstawił informację z realizacji uchwał Rady Gminy Hajnówka przyjętych przez Radę od dnia 15 czerwca 2007r. do dnia 31 grudnia 2007r. Następnie poinformował, że informacja była przedmiotem posiedzeń poszczególnych komisji. Do przedstawionej informacji nie zgłoszono uwag.
( Załącznik Nr 15 do protokołu)
-
Przyjęcie informacji z realizacji zadań Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej za 2007r.
Pani Tamara Borowik – Kierownik GOPS przedstawiła informację z realizacji zadań Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej za 2007 r. wraz z informacją dotyczącą Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych w 2007 roku. Omówiła szczegółowo informację i wyjaśniła, że była ona przedmiotem obrad poszczególnych komisji. W toku dyskusji radni podejmowali temat kosztów związanych z utrzymywaniem pensjonariuszy domów pomocy społecznej oraz zasadności utworzenia domu pomocy społecznej na terenie gminy i kosztów z tym związanych. Wójt podsumowując dyskusję stwierdziła, ze gmina nie posiada środków finansowych na budowę i utrzymanie domu pomocy społecznej niemniej temat pozostawia do dalszych dyskusji. Do przedstawionej informacji uwag nie wniesiono.
( Załącznik Nr 16 do protokołu)
-
Przyjęcie sprawozdania z realizacji Gminnego Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych za 2007r.
Sekretarz Gminy przedstawił informację z realizacji Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych za rok 2007. Wyjaśnił, że informacja była przedmiotem obrad poszczególnych komisji. Do informacji uwag nie wniesiono.
( Załącznik Nr 17 do protokołu )
-
Interpelacje, zapytania i odpowiedzi.
Wobec braku interpelacji, odpowiedzi nie udzielano.
-
Wolne wnioski.
W wolnych wnioskach głos zabrał Pan A. Skiepko, który zgłosił wniosek dotyczący ustalenia terminów i godzin odbywania sesji. Przewodniczący obrad ustosunkowując się do zaproponowanego wniosku poddał pod głosowanie propozycje godz.9.00, godz. 8.00 oraz dostosowanie do potrzeb Urzędu. Następnie przewodniczący poddał pod głosowanie propozycję zwoływania sesji o godz. 9. 00 i w oparciu o wyniki głosowania 10 głosów „za” i 5 „przeciw” stwierdził, że Rada Gminy ustaliła godz. 9.00 terminem odbywania się sesji.
Radny M. Owerczuk zgłosił wniosek w sprawie w sprawie zmiany autobusu Linii Nr 2 (Dubiny Cerkiew ) - ul. Białostocka – PKP odjeżdżający o godz. 7,20 na autobus o większej ilości miejsc siedzących. Wójt wyjaśniła, ze wniosek zostanie przekazany do realizacji.
Radny W. Golonko zgłosił wniosek w sprawie ustawienia znaków drogowych określających pierwszeństwo przejazdu na nowym osiedlu w Orzeszkowie.
Następnie głos zabrał Pan J. Grygoruk rozpoczynając dyskusję w temacie pozyskiwania środków unijnych i ich wydatkowania przez samorządy. Wójt ustosunkowując się do dyskusji wyjaśniła, że pozyskiwanie środków unijnych uzależnione jest od różnych kryteriów ich przyznawania np. dochód na jednego mieszkańca, bezrobocie. Ponadto głos zabierał Pan M. Janowski – radny woj. Podlaskiego, który przedstawił zakres swojej działalności.
Ponadto głos zabrała Wójt Gminy, która poinformowała o podejmowanych działaniach w temacie gazyfikacji gminy, zmiany oświetlenia ulicznego na energooszczędne. oraz o przygotowaniach dotyczących Dni Muzyki Cerkiewnej. Przedstawiła także pismo Młodzieży Związku Białoruskiego w sprawie realizacji projektu „Podlaski szlak kulturowy – Drzewo i Sacrum”. Rada Gminy podjęła decyzję o pozostawieniu sprawy do dalszego rozpoznania na następnej sesji. ( Załącznik nr 18 do protokołu ).
Następnie Przewodniczący Rady otworzył dyskusję w temacie zagospodarowania budynków po byłych szkołach w Dubinach, Nowoberezowie oraz Mochnatym. Wójt Gminy zabierając głos powiadomiła, że zagospodarowanie budynków uzależnione jest od pozyskanie środków finansowych, a co się z tym wiąże występowaniem o środki unijne do różnych programów. W toku dyskusji radni stwierdzili, że pozostawiają przedmiot dyskusji do dalszego rozpoznania na następnej sesji.
Wobec braku wolnych wniosków i wyczerpania się porządku dziennego Przewodniczący zamknął obrady XV Sesji Rady Gminy Hajnówka.
Protokołowała:
Barbara Ostapczuk
Przewodniczący Rady
Wiesław Józef Komarewski
Hajnówka, dnia 31marca 2008r.
Metryka strony