Regulamin Rady Gminy Hajnówka
Załącznik Nr 2 do Statutu Gminy Hajnówka
Regulamin Rady Gminy Hajnówka
§ 1.
Regulamin określa tryb pracy i działania rady, sposób obradowania na sesjach i procedurę podejmowania uchwał.
§ 2.
1. Rada gminy obraduje na sesjach, które zwołuje przewodniczący rady lub w jego zastępstwie wiceprzewodniczący nie rzadziej niż raz na kwartał.
2. Sesje rady odbywają się zgodnie z planem pracy.
3. Projekt planu pracy rady przedstawia przewodniczący dla zatwierdzenia na sesji.
4. Rada może odbywać sesje zwołane bez względu na plan pracy rady na pisemny wniosek wójta lub ¼ ustawowego składu rady złożony w każdym czasie, jednak nie później niż w ciągu 7 dni od daty złożenia wniosku.
§ 3.
Sesje przygotowuje i zwołuje przewodniczący rady ustalając porządek obrad, datę, godzinę i miejsce obrad sesji rady.
§ 4.
1. Przed każdą sesją przewodniczący rady ustala w porozumieniu z wójtem listę osób zaproszonych na sesję.
2. Każdy radny może zgłaszać do przewodniczącego rady swoje propozycje dotyczące osób do zaproszenia.
§ 5.
Wójt obowiązany jest udzielić radzie wszelkiej pomocy w organizowaniu i odbywaniu sesji.
§ 6.
1. Sesja odbywa się podczas jednego posiedzenia.
2. W uzasadnionych przypadkach z powodu konieczności rozszerzenia porządku obrad, potrzebę dostarczenia dodatkowych materiałów lub innych przeszkód uniemożliwiających radzie podjęcie uchwał, rada może postanowić o przerwaniu sesji i kontynuowaniu obrad w innym terminie na drugim posiedzeniu tej sesji.
§ 7.
1. Rada może obradować i podejmować uchwały tylko w obecności co najmniej połowy składu rady, chyba że ustawa stanowi inaczej.
2. W przypadku stwierdzenia braku quorum w trakcie posiedzenia przewodniczący przerywa obrady i jeżeli nie może zwołać quorum wyznacza nowy termin posiedzenia tej samej sesji, z zastrzeżeniem że uchwały podjęte do tego momentu zachowują moc.
3. Fakt przerwania obrad oraz nazwiska i imiona radnych, którzy bez usprawiedliwienia opuścili obrady w trakcie posiedzenia odnotowuje się w protokole.
§ 8.
Posiedzenie rady otwiera, prowadzi i zamyka przewodniczący rady lub w jego zastępstwie wiceprzewodniczący. W przypadku nieobecności przewodniczącego lub wiceprzewodniczącego, funkcję przewodniczącego wykonuje wiceprzewodniczący najstarszy wiekiem.
§ 9.
1. Otwarcie sesji następuje po wypowiedzeniu przez przewodniczącego rady formuły: ”Otwieram ... sesję rady gminy Hajnówka”.
2. Po otwarciu sesji przewodniczący rady:
1) stwierdza na podstawie listy obecności prawomocność obrad,
2) przedstawia porządek obrad, z wnioskiem o uzupełnienie lub zmianę porządku obrad może wystąpić wójt, komisja rady, radny, ewentualnie klub radnych,
3) poddaje pod głosowanie wnioski, o których mowa w pkt 2) bezwzględną większością głosów ustawowego składu rady.
4) w przypadku braku wniosku o którym mowa w punkcie 2) treści porządku obrad nie poddaje się pod głosowanie.
3. Na wniosek wójta przewodniczący rady obowiązany jest wprowadzić do porządku obrad najbliższej sesji rady projekt uchwały, jeżeli wnioskodawcą jest wójt, a projekt uchwały wpłynął do rady gminy co najmniej 7 dni przed dniem sesji.
§ 10.
1. Porządek obrad obejmuje w szczególności:
1) informację o działalności wójta w okresie między sesjami,
2) informację przewodniczącego rady dotyczącą zgłaszanych interpelacji i zapytań miedzy sesjami.
3) rozpatrzenie projektów uchwał,
4) zapytania i wolne wnioski.
2. Wójt składa radzie nie rzadziej niż raz na pół roku informację z realizacji uchwał rady. Do złożenia informacji upoważnia się również zastępcę wójta.
§ 11.
1. Przewodniczący prowadzi obrady według ustalonego porządku otwierając i zamykając dyskusję nad każdym punktem porządku obrad. Za zgodą rady może dokonać zmian w kolejności realizacji poszczególnych punktów porządku obrad.
2. Przewodniczący udziela głosu według kolejności zgłoszeń, może także w uzasadnionych przypadkach udzielić głosu poza kolejnością.
§ 12.
1. Przewodniczący obrad czuwa nad sprawnym przebiegiem porządku obrad.
2. Przewodniczący może czynić radnym uwagi dotyczące czasu wystąpienia, tematu oraz formy. Uwagi przewodniczącego kierowane do radnych winny być odnotowane w protokole.
3. Jeżeli temat lub sposób wystąpienia radnego zakłóca porządek obrad lub uchybia powadze sesji, przewodniczący przywołuje radnego „do porządku”. W przypadku gdy przywołanie nie przyniosło oczekiwanego skutku może odebrać radnemu głos i poleca protokolantowi odnotować ten fakt w protokole.
4. Postanowienia ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio do osób zaproszonych na sesję i publiczności.
§ 13.
Przewodniczący może udzielić głosu poza kolejnością w sprawie zgłoszenia wniosków o charakterze formalnym w stosunku do następujących spraw:
1) zmiany lub uzupełnienia określonego porządku obrad,
2) ograniczenia czasu wystąpień mówców,
3) zamknięcia listy mówców,
4) przeliczenia głosów,
5) zakończenia dyskusji i podjęcie uchwał,
6) przerwania lub zamknięcia obrad.
3. Wnioski formalne przewodniczący poddaje pod głosowanie, po wysłuchaniu wnioskodawcy i ewentualnej dyskusji nad wnioskiem.
§ 14.
1. Przewodniczący obrad może udzielić głosu osobie spośród publiczności, przy czym § 12 stosuje się odpowiednio.
2. Po uprzednim ostrzeżeniu przewodniczący może nakazać opuszczenie obrad tym osobom spośród publiczności, które swoim zachowaniem lub wystąpieniami zakłócają porządek obrad lub powagę sesji.
§ 15.
1. Po wyczerpaniu listy mówców przewodniczący obrad zamyka dyskusję, w razie potrzeby zarządza przerwę w celu umożliwienia referentowi uchwały, właściwej komisji oraz radcy prawnemu ustosunkowanie się do zgłoszonych w czasie debaty wniosków, a jeżeli zaistnieje konieczność, do przygotowania poprawek w rozpatrywanym dokumencie lub uchwale.
2. Po zamknięciu dyskusji przewodniczący oznajmia, że rada gminy przystępuje do głosowania.
3. Po zakończeniu głosowania przewodniczący podaje wyniki głosowania oznajmiając do protokołu o przyjęciu, bądź odrzuceniu uchwały, wniosku lub innego dokumentu będącego przedmiotem głosowania.
§ 16.
1. Po wyczerpaniu porządku obrad przewodniczący kończy sesję wypowiadając formułę „Zamykam ....... sesję rady gminy Hajnówka.”
2. Czas od otwarcia sesji do jej zakończenia uznaje się za czas trwania sesji.
§ 17.
1. Obrady rady są transmitowane i utrwalane za pomocą urządzenia rejestrującego dźwięk i obraz. Nagrania obrad są udostepniane w Biuletynie Informacji Publicznej i na stronie internetowej gminy.
2. Z każdego posiedzenia rady sporządza się protokół, który powinien odzwierciedlać rzeczywisty przebieg sesji, a w szczególności zawierać:
1) określenie numeru, daty i miejsca odbywania sesji, godzinę jej rozpoczęcia i zakończenia oraz numery uchwał,
2) stwierdzenie prawomocności obrad oraz imię i nazwisko przewodniczącego obrad,
3) porządek obrad,
4) przebieg obrad,
5) podjęte uchwały wraz z wynikiem głosowania,
6) podpis przewodniczącego i osoby sporządzającej protokół.
3. Protokoły numeruje się cyframi rzymskimi odpowiadającymi numerowi sesji w danej kadencji, łamanymi przez dwie ostatnie cyfry roku kalendarzowego.
4. Protokół z posiedzenia rady przechowuje się na stanowisku pracy do spraw obsługi rady, gdzie udostępniany jest do wglądu zainteresowanym.
5. Poprawki i uzupełnienia do protokołu mogą być wnoszone przez radnych i powinny być zgłaszane w przerwie między sesjami, nie później jednak niż do rozpoczęcia najbliższej sesji.
6. Przewodniczący obrad podczas sesji informuje Radę o zatwierdzeniu protokołu z poprzedniej sesji.
7. Do protokołu z sesji dołącza się :
1) listę obecności radnych,
2) listę obecności przewodniczących rad sołeckich,
3) listę zaproszonych gości,
4) oryginały uchwał przyjętych przez radę,
5) imienny wykaz głosowań radnych,
6) protokoły głosowań tajnych wraz z protokołami komisji skrutacyjnej,
7) zapis dźwięku i obrazu obrad,
8) inne dokumenty złożone w trakcie obrad na ręce prowadzącego obrady.
§ 18.
1. Rada na sesji podejmuje:
1) uchwały, w tym uchwały stanowiące przepisy prawa miejscowego,
2) oświadczenia zawierające stanowisko w określonej sprawie,
3) apele zawierające formalne nie wiążące wezwanie adresatów zewnętrznych do określonego postępowania, podjęcia inicjatywy czy zadania,
4) opinie zawierające oświadczenia wiedzy oraz oceny faktów,
5) deklaracje – zawierające samozobowiązanie się do określonego postępowania,
6) wnioski,
7) listy intencyjne.
2. Oświadczenia, apele, opinie, deklaracje, wnioski i listy intencyjne o których mowa w ust. 1 pkt 2)-7) podejmowane są w formie uchwał.
§ 19.
1. Występowanie z wnioskiem o podjęcie uchwały lub innego aktu przysługuje:
1) wójtowi,
2) komisji,
3) klubowi radnych,
4) radnym w liczbie co najmniej trzech osób,
5) grupie co najmniej 100 mieszkańców gminy posiadających czynne prawo wyborcze do organu stanowiącego (obywatelska inicjatywa uchwałodawcza).
2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1 winien zawierać wskazanie osoby odpowiedzialnej za należyte przedstawienie projektu komisjom i na sesji.
§ 20.
1. Projekt uchwały powinien zawierać:
1) datę i tytuł uchwały,
2) podstawę prawną,
3) określenie przedmiotu i środków realizacji,
4) określenie organu odpowiedzialnego za realizację uchwały,
5) datę wejścia w życie.
2. Projekt uchwały powinien zawierać uzasadnienie określające potrzebę jej podjęcia. Uzasadnienie stanowi załącznik do projektu uchwały.
§ 21.
1. Przewodniczący rady kieruje projekt do zaopiniowania komisjom rady. Projekty uchwał dostarcza się radnym.
2. Opinie w sprawie zgłoszonych projektów komisje przedkładają na sesji rady.
§ 22.
1. Rozpatrywanie projektu uchwały na sesji obejmuje:
1) przedstawienie projektu uchwały przez wnioskodawcę (referenta) oraz stanowiska wnioskodawcy wobec zgłoszonych poprawek,
2) przedstawienie radzie opinii komisji,
3) przeprowadzenie dyskusji i zgłoszenie poprawek,
4) głosowanie,
5) przedstawienia wniosków komisji i stanowiska wnioskodawcy do zgłoszonych poprawek może dokonać przewodniczący obrad zwłaszcza, gdy zgłoszony projekt uchwały uzyskał pozytywną opinię komisji albo gdy poprawki komisji uzyskały akceptację wnioskodawcy.
§ 23.
1. Dyskusja nad projektem uchwały odbywa się według kolejności zgłoszeń.
2. Poza kolejnością przewodniczący obrad udziela głosu referentowi uchwały i wójtowi.
§ 24.
Referent projektu uchwały przed głosowaniem przedstawia projekt uchwały, omawia zgłoszone wnioski wyjaśniając skutki wiążące się z ich uchwaleniem.
§ 25.
1. Przewodniczący obrad przed poddaniem pod głosowanie precyzuje i ogłasza radnym proponowaną treść uchwały w taki sposób, aby byłą zrozumiała i nie budziła wątpliwości co do intencji wnioskodawcy.
2. W pierwszej kolejności przewodniczący poddaje pod głosowanie wniosek najdalej idący, który może wykluczyć potrzebę głosowania nad pozostałymi wnioskami.
3. W przypadku głosowania w sprawie wyboru osób przewodniczący przed zamknięciem listy kandydatów pyta każdego z nich czy zgadza się kandydować i po otrzymaniu pozytywnej odpowiedzi poddaje pod głosowanie zamknięcie listy kandydatów i zarządza wybory.
§ 26.
1. Przewodniczący komisji lub osoba przez niego upoważniona po wysłuchaniu referenta uchwały przedstawia na sesji stanowisko w sprawie projektu uchwały podjęte na posiedzeniach komisji.
2. Opinii komisji nie wymagają projekty uchwał zgłoszone przez wójta w sprawach osobowych.
§ 27.
Rozpatrywanie projektów uchwał odbywa się na sesji rady w jednym czytaniu.
§ 28.
W głosowaniu biorą udział jedynie radni.
§ 29.
1. Głosowanie może być:
1) jawne zwykłe,
2) jawne imienne,
3) tajne.
2. Głosowanie jawne odbywa się przez podniesienie ręki przy równoczesnym korzystaniu z urządzenia umożliwiającego sporządzenie i utrwalenie imiennego wykazu głosowań radnych.
3. W przypadku gdy przeprowadzenie głosowania w sposób określony w ust. 2 nie jest możliwe z przyczyn technicznych, przeprowadza się głosowanie imienne w następującym trybie:
1) do przeliczenia głosów Przewodniczący Rady może wyznaczyć radnych,
2) Przewodniczący Rady wyczytuje z listy obecności nazwiska radnych, którzy głosują wypowiadając „za”, „przeciw” lub „wstrzymuję się”.
3) Sporządza się imienny wykaz radnych w którym odnotowuje się wyniki głosowania.
4. Wyniki głosowania jawnego zwykłego i jawnego imiennego ogłasza Przewodniczący obrad.
5. Wykaz zawierający wyniki głosowania dołącza się do protokołu z sesji i podaje niezwłocznie do publicznej wiadomości w Biuletynie Informacji Publicznej i na stronie internetowej gminy oraz poprzez wywieszenie na tablicy informacyjnej Urzędu.
§ 30.
1. Głosowanie tajne przeprowadza komisja skrutacyjna wybrana na sesji spośród radnych. Komisja skrutacyjna wybiera przewodniczącego komisji.
2. W głosowaniu tajnym radni głosują kartami do głosowania opatrzonymi pieczęcią rady gminy zgodnie z procedurą podaną przez przewodniczącego komisji skrutacyjnej i przyjętą przez radę.
3. Wyniki głosowania ogłasza przewodniczący komisji skrutacyjnej niezwłocznie po ich ustaleniu.
4. Z głosowania tajnego komisja skrutacyjna sporządza protokół, który stanowi załącznik do protokołu sesji.
§ 31.
1. Zwykła większość głosów zapada wówczas, jeśli za rozstrzygnięciem opowie się większa liczba głosujących niż przeciwko wnioskowi lub kandydaturze.
2. „Bezwzględna większość głosów” ma miejsce wówczas, gdy za rozstrzygnięciem, przez osoby biorące udział w głosowaniu, oddana została liczba głosów co najmniej o jeden głos większa od sumy pozostałych ważnie oddanych głosów przeciwnych i wstrzymujących się.
3. Większość kwalifikowana wymaga opowiedzenia się za wnioskiem wyrażonej ułamkowo (np. 3/5) liczby głosów ważnie oddanych przez osoby biorące udział w głosowaniu. W przypadku nie uzyskania przy obliczaniu wyników głosowania liczby całkowitej, zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.
§ 32.
1. Radny ma prawo zgłaszania zapytań, interpelacji i wniosków dotyczących wszelkich spraw i problemów związanych z wykonywaniem mandatu.
2. Interpelacja dotyczy spraw o istotnym znaczeniu dla gminy, która powinna zawierać krótkie przedstawienie oraz wynikające z tego zapytanie.
3. Zapytanie składa się w sprawach aktualnych problemów gminy, a także w celu uzyskania informacji o konkretnym stanie faktycznym.
4. Interpelacje i zapytania składane są na piśmie do przewodniczącego rady, na sesji lub w okresie między sesjami, który przekazuje je niezwłocznie Wójtowi.
5. Wójt, lub osoba przez niego wyznaczona, jest zobowiązana udzielić odpowiedzi na piśmie nie później niż w terminie 14 dni od dnia otrzymania interpelacji lub zapytania.
6. Treść interpelacji i zapytań oraz udzielonych odpowiedzi podawana jest do publicznej wiadomości w Biuletynie Informacji Publicznej i na stronie internetowej gminy oraz poprzez wywieszenie na tablicy informacyjnej Urzędu.
§ 33.
Radny, który nie zgadza się z treścią uchwały może złożyć do protokołu zdanie odrębne wraz z jego pisemnym uzasadnieniem.
§ 34.
Uchwały podpisuje przewodniczący rady lub wiceprzewodniczący, który prowadzi sesję.
§ 35.
Oryginały uchwał i innych aktów rady ewidencjonuje się i przechowuje wraz z protokołem sesji na stanowisku ds. obsługi rady.
§ 36.
Uchwały numeruje się uwzględniając numer sesji (cyframi rzymskimi) numer kolejny uchwały i rok podjęcia (cyframi arabskimi).
§ 37.
1. Przewodniczący obrad po podpisaniu niezwłocznie przekazuje uchwały wójtowi.
2. Wójt:
1) przekazuje uchwały do realizacji właściwym jednostkom merytorycznym,
2) w ciągu 7 dni od dnia podjęcia uchwały przedkłada je Wojewodzie lub Regionalnej Izbie Obrachunkowej,
3) w ciągu 2 dni od ich podjęcia, uchwały w sprawie przepisów porządkowych przedkłada się Wojewodzie.
§ 38.
1. Do wykonywania swoich zadań rada powołuje ze swego grona stałe i w miarę potrzeby doraźne komisje ustalając przedmiot ich działania oraz skład osobowy.
2. Komisje działają na podstawie planów pracy.
3. Komisje mogą odbywać wspólne posiedzenia.
§ 39.
1. Do zadań komisji stałych należy:
1) opiniowanie i przygotowywanie projektów uchwał rady,
2) występowanie z inicjatywą uchwałodawczą,
3) opiniowanie przez właściwą komisję kandydatów na stanowiska kierowników gminnych jednostek organizacyjnych,
4) sprawowanie kontroli nad wykonywaniem uchwał rady.
§ 40.
1. Pracami komisji kieruje przewodniczący komisji lub osoba przez niego upoważniona.
2. Komisje pracują na posiedzeniach, w obecności co najmniej połowy swojego składu.
3. Zasady działania komisji oraz tryb odbywania posiedzeń, komisje ustalają we własnym zakresie.
§ 41.
Przewodniczący stałych komisji przedkładają radzie plan pracy oraz sprawozdanie z ich działalności.
§ 42.
1. Posiedzenia komisji zwołuje i ustala porządek obrad przewodniczący lub osoba upoważniona, co najmniej 3 dni przed posiedzeniem.
2. O terminie posiedzenia powiadamia członków komisji pracownik ds. obsługi rady – pisemnie, drogą elektroniczną, ewentualnie telefonicznie.
3. W posiedzeniach komisji mogą uczestniczyć bez prawa głosu osoby zaproszone przez przewodniczącego komisji oraz obywatele.
§ 43.
1. Komisje rozstrzygają w sprawach w formie uchwał.
2. Uchwały są podejmowane w głosowaniu jawnym zwykła większością głosów.
3. Uchwały numeruje się cyframi arabskimi odpowiadającymi w kolejności: numer posiedzenia komisji łamane przez kolejny numer uchwały oraz dwie ostatnie cyfry roku, w którym podjęto uchwałę.
4. Uchwały komisja przekazuje przewodniczącemu rady, który niezwłocznie przedstawia je wójtowi lub właściwym do rozpatrzenia organom.
5. Komisje mogą formułować wnioski i opinie, które mogą być przekazywane bezpośrednio wójtowi gminy, informując o tym przewodniczącego rady.
§ 44.
1. Z przebiegu każdego posiedzenia komisji sporządza się protokół.
2. Przebieg posiedzenia komisji protokołuje pracownik ds. obsługi rady gminy lub inny wskazany przez wójta.
3. Protokół z posiedzenia komisji powinien zawierać datę posiedzenia komisji, przyjęty porządek, listę uczestników, syntetyczny opis przebiegu posiedzenia, wyniki głosowania oraz ewentualne zastrzeżone zdania odrębne.
4. Do protokołu załącza się :
1) listę obecności osób uczestniczących w posiedzeniu,
2) materiały będące przedmiotem posiedzenia,
3) opinie, uchwały i wnioski o ile stanowią odrębny do protokołu dokument.
5. Protokół numeruje się cyfrą arabską odpowiadającą numerowi posiedzenia komisji w danej kadencji łamaną przez dwie ostatnie cyfry roku kalendarzowego, w którym odbywa się posiedzenie.
6. Członek komisji, a także inna osoba zabierająca głos w dyskusji może zgłosić uwagi do protokołu.
7. O przyjęciu bądź odrzuceniu uwag decyduje komisja.
8. Protokół, do którego nie wniesiono zastrzeżeń uważa się za przyjęty.
9. Protokół podpisuje przewodniczący komisji prowadzący obrady i protokolant.
10. Protokół z posiedzenia komisji znajduje się do wglądu na stanowisku ds. obsługi rady.
§ 45.
Swoją obecność na sesjach rady i posiedzeniach komisji radni potwierdzają podpisem na liście obecności.
§ 46.
1. Radny nie może wykorzystywać swej funkcji do celów prywatnych i powinien wyłączyć się z udziału w sprawie, jeżeli sprawa dotyczy jego, jego krewnych lub powinowatych lub jeżeli jest w sprawie zainteresowany materialnie.
2. Radny nie może brać udziału w głosowaniu w radzie ani w komisji, jeżeli dotyczy ono jego interesu prawnego.
§ 47.
1. Radni mają prawo domagać się wniesienia pod obrady sesji rady gminy lub komisji sprawy, które uważają za społecznie pilne i uzasadnione.
2. Radny ma prawo wglądu i otrzymania kopii dokumentów rady, komisji i urzędu gminy oraz jednostek organizacyjnych gminy nie naruszając przepisów ustawy o ochronie informacji niejawnych, o tajemnicy skarbowej i ochronie danych osobowych.
§ 48.
1. W przypadku wniosku pracodawcy zatrudniającego radnego o rozwiązanie z nim stosunku pracy, rada gminy powinna powołać komisję do szczegółowego zbadania sprawy.
2. Komisja przedkłada swoje ustalenia i propozycje przewodniczącemu rady.
3. Przed podjęciem decyzji w sprawie, o której mowa w ust. 1 rada winna wysłuchać radnego.
Załącznik Nr 3 do Statutu Gminy Hajnówka
Regulamin Komisji Rewizyjnej
§ 1.
Komisja Rewizyjna zwana dalej komisją działa na podstawie statutu gminy, regulaminu rady i niniejszego regulaminu.
§ 2.
1. Komisję powołuje rada gminy w celu kontrolowania działalności wójta gminy, jednostek organizacyjnych gminy oraz jednostek pomocniczych.
2. Skład osobowy komisji powoływany jest odrębną uchwałą rady, zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym.
3. Komisja ze swego składu wybiera przewodniczącego, zastępcę i sekretarza.
§ 3.
1. Kontrolowanie działalności wójta, gminnych jednostek organizacyjnych i pomocniczych w szczególności w zakresie:
1) działalności zgodnej z uchwałami rady, statutem i regulaminami,
2) realizacji budżetu gminy,
3) gospodarowania mieniem komunalnym.
2. Występowanie do rady z wnioskiem o udzielenie lub nie udzielenie absolutorium wójtowi gminy.
§ 4.
1. Komisja wykonuje czynności kontrolne w składzie co najmniej dwuosobowym, na podstawie pisemnego zlecenia przewodniczącego komisji, zawierającego w szczególności:
1) imię i nazwisko członków zespołu kontrolnego,
2) temat kontroli,
3) przedmiot i zakres kontroli,
4) termin dokonania kontroli.
2. W pracy komisja korzystać może z opinii biegłych.
3. Zespół kontrolny przedstawia na posiedzeniu komisji wyniki i wnioski z kontroli w formie pisemnej.
4. Komisja po dokonaniu analizy wyników kontroli przedstawia swoje stanowisko i wnioski na sesji rady gminy.
5. Komisja może współpracować z innymi komisjami rady i zapraszać ich członków na posiedzenia i do udziału w czynnościach kontrolnych.
§ 5.
1. Zespół kontrolny sporządza protokół zawierający:
1) nazwę komisji,
2) miejsce, datę, przedmiot i podmiot kontroli,
3) ustalenie stanu faktycznego stwierdzonego przez kontrolujących oraz wyjaśnienia kontrolowanych,
4) w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości wykaz dokumentów, na podstawie których je stwierdzono,
5) podpisy osób kontrolujących i obecnych przy kontroli.
2. Protokół sporządza się w 3 egzemplarzach: dla komisji, kontrolowanego podmiotu i dla wójta gminy.
§ 6.
Działania kontrolne komisja prowadzi w oparciu o plan pracy zatwierdzony przez radę.
§ 7.
1. Komisja odbywa posiedzenia w których dla ich prawomocności winna uczestniczyć co najmniej połowa składu komisji.
2. Uchwały komisja podejmuje zwykłą większością głosów.
§ 8.
1. Posiedzenia komisji zwołuje i ustala porządek dzienny przewodniczący komisji lub jego zastępca. Posiedzenia komisji odbywają się zgodnie z planem pracy lub w miarę potrzeb.
2. O terminie i porządku dziennym posiedzenia komisji zawiadamia się członków na 3 dni przed terminem posiedzenia, chyba że komisja postanowi inaczej.
§ 9.
Z posiedzenia komisja sporządza protokół.
§ 10.
1. Komisja przedkłada radzie gminy plan pracy oraz po każdym roku działalności sprawozdanie z jego realizacji.
2. Rada gminy może w każdym czasie zażądać przedstawienia przez komisję sprawozdania.
Załącznik Nr 4 do Statutu Gminy Hajnówka
Regulamin Komisji Skarg, Wniosków i Petycji
§ 1.
Komisja Skarg, Wniosków i Petycji zwana dalej komisją działa na podstawie statutu gminy, regulaminu rady i niniejszego regulaminu.
§ 2.
1. Do zadań Komisji należy:
1) opiniowanie skarg, do rozpatrzenia których właściwa jest Rady Gminy na działania Wójta i gminnych jednostek organizacyjnych;
2) opiniowanie wniosków, do rozpatrzenia których właściwa jest Rady Gminy, których przedmiotem mogą być w szczególności sprawy ulepszenia organizacji, wzmocnienia praworządności, usprawnienia pracy i zapobiegania nadużyciom, ochrony własności oraz lepszego zaspokajania potrzeb ludności,
3) opiniowanie petycji kierowanych do Rady Gminy.
2. Wpływające do rady skargi, wnioski i petycje przewodniczący rady kieruje niezwłocznie do przewodniczącego komisji celem ich rozpatrzenia, o ile nie zachodzą okoliczności przekazania jej do innego organu.
3. W skład Komisji wchodzą radni, w tym przedstawiciele wszystkich klubów z wyjątkiem Przewodniczącego i Wiceprzewodniczących Rady.
4. Komisja powoływana jest przez radę w liczbie od 3 do 5 członków.
5. Skład osobowy komisji powoływany jest odrębną uchwałą rady, zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym.
6. Komisja ze swego składu wybiera przewodniczącego, zastępcę i sekretarza.
7. Przewodniczący Komisji zwołuje posiedzenie niezwłoczne, nie później niż w ciągu 7 dni od dnia wpłynięcia skargi, wniosku lub petycji.
§ 3.
1. Komisja przy rozpatrywaniu skarg, wniosków i petycji kieruje się zasadami legalności, obiektywizmu i rzetelności oraz wnikliwości.
2. Stan faktyczny będący przedmiotem rozpatrywania Komisja ustala na podstawie dowodów zebranych w toku postępowania sprawdzającego, w szczególności w oparciu o dokumenty, oględziny, składane pisemne lub ustne wyjaśnienia, opinie biegłych oraz oświadczenia.
3. Z przeprowadzonych czynności sporządza się protokół, a okoliczności w nim wskazane stanowią podstawę sformułowania opinii lub projektu uchwały w sprawie skargi, wniosku lub petycji.
4. Opinia zawiera krótki opis przedmiotu sprawy, stwierdzenie co do zasadności lub niezasadności skargi i wniosku lub propozycję stanowiska rady w zakresie dalszego procedowania w sprawie skargi, wniosku, petycji wraz z uzasadnieniem.
5. Komisja przedkłada opinię Przewodniczącemu Rady, który wprowadza do porządku obrad najbliższej sesji rozpatrzenie skargi.
6. Komisja proceduje w sposób umożliwiający radzie zachowanie ustawowych terminów rozpatrywania skarg, wniosków i petycji.
7. Komisja rozpatruje i rozstrzyga sprawy na posiedzeniach zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu.
§ 4.
Do komisji skarg, wniosków i petycji stosuje się odpowiednio zapisy § 46 regulaminu rady gminy Hajnówka.
Załącznik Nr 5 do Statutu Gminy Hajnówka
Zakres działania Komisji Rolnictwa, Finansów i Rozwoju Gospodarczego:
§ 1.
Do zakresu działania Komisji Rolnictwa, Finansów i Rozwoju Gospodarczego należy opiniowanie problematyki dotyczącej w szczególności:
1. projektów uchwał w sprawie budżetu gminy oraz sprawozdań z działalności finansowej gminy,
2. projektów uchwał w sprawach podatków i opłat lokalnych,
3. projektów uchwał w sprawach majątkowych gminy przekraczających zakres zwykłego zarządu dotyczących w szczególności:
1) określenia zasad nabycia, zbycia i obciążenia nieruchomości gminnych oraz ich wydzierżawiania lub najmu na okres dłuższy niż 3 lata ,
2) zaciąganie długoterminowych pożyczek i kredytów,
3) ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i kredytów krótkoterminowych zaciąganych przez Wójta w roku budżetowym,
4) zobowiązań w zakresie podejmowanej inwestycji i remontów o wartości przekraczającej granicę ustaloną corocznie przez radę gminy,
4. drogownictwa,
5. zaopatrzenia w wodę i kanalizację, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną,
6. gminnych obiektów użyteczności publicznej i administracyjnych,
7. rolnictwa na terenie gminy,
8. uchwalania programów gospodarczych i promocji gminy,
9. ochrony przeciwpożarowej,
10. projektów uchwał w sprawie przejęcia zadań z zakresu administracji rządowej, powiatowej i wojewódzkiej na podstawie porozumienia z organami tej administracji,
11. projektów uchwał w sprawie współdziałania z innymi gminami,
12. współpracy ze społeczeństwem lokalnym i regionalnym innych państw,
13. projektów uchwał w sprawach : herbu, nazw ulic,
14. komunalnych zasobów mieszkaniowych,
15. przestrzegania prawa i porządku publicznego,
16. współpracy z radami sołeckimi,
17. działalności gospodarczej i handlowej na terenie gminy,
18. zagospodarowania przestrzennego gminy.
Załącznik Nr 6 Statutu Gminy Hajnówka
Zakres działania Komisji Opieki Społecznej, Kultury, Oświaty i Ochrony Środowiska:
§ 1.
Do zakresu działania Komisji Opieki Społecznej, Kultury, Oświaty i Ochrony Środowiska należy opiniowanie problematyki dotyczącej w szczególności:
1. edukacji publicznej,
2. kultury w tym biblioteki gminnej,
3. ochrony dóbr kultury,
4. kultury fizycznej, sportu i turystyki,
5. ochrony zdrowia,
6. pomocy społecznej i spraw socjalnych,
7. funkcjonowania szkolnictwa na terenie gminy,
8. utrzymania czystości oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych,
9. ochrony środowiska i przyrody,
10. patologii społecznej,
11. wspierania i upowszechniania idei samorządowej,
12. projektu budżetu i sprawozdań z jego realizacji w zakresie spraw należących do zakresu działania komisji.
Metryka strony