UCHWAŁA NR XXXVIII/177/10
Uchwała Nr XXXVIII/177/10
Rady Gminy Hajnówka
z dnia 24 maja 2010 r.
w sprawie określenia procedury uchwalania budżetu Gminy Hajnówka oraz rodzajów i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu.
Na podstawie art. 53 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 roku Nr 142 poz. 1591; z 2002 roku Nr 23 poz. 220 i Nr 62 poz. 558, Nr 113 poz. 984, Nr 153 poz. 1271, Nr 214 poz. 1806; z 2003 roku Nr 80 poz. 717, Nr 162 poz. 1568; z 2004 roku Nr 102 poz. 1055, Nr 116 poz. 1203; z 2005 r. Nr 172, poz. 1441, Nr 175, poz. 1457; z 2006 r. Nr 17, poz. 128 i Nr 181, poz. 1337; z 2007 roku Nr 48, poz. 327, Nr 138, poz. 974, Nr 173, poz. 1218; z 2008 roku Nr 180, poz. 1111, Nr 223, poz. 1458; z 2009 roku Nr 52,poz. 420, z 2009 roku Nr 157, poz. 1241)) oraz art. 233, 234, 235, 236, 237, 238, 239 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240; z 2010 r. Dz. U. Nr 28, poz. 146) Rada Gminy uchwala, co następuje:
§ 1. Określa się Procedurę uchwalania budżetu Gminy Hajnówka oraz rodzaje i szczegółowość materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu, stanowiącą załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2. Traci moc Uchwała Nr X/52/99 Rady Gminy Hajnówka z dnia 27 września 1999 roku w sprawie określenia procedury opracowania i uchwalenia budżetu gminy oraz rodzaju i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu oraz Uchwała Nr IX/46/03 Rady Gminy Hajnówka z dnia 4 września 2003 roku zmieniającej uchwałę w sprawie określenia procedury opracowania i uchwalenia budżetu gminy oraz rodzaju i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu.
§ 3. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy.
§ 4. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Przewodniczący Rady
Wiesław Józef Komarewski
Załącznik
do Uchwały Nr XXXVIII/177/10
Rady Gminy Hajnówka
z dnia 24 maja 2010 r.
PROCEDURA
uchwalania budżetu Gminy Hajnówka oraz rodzaje i szczegółowość materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu
§ 1. Projekt uchwały budżetowej przygotowuje Wójt Gminy.
§ 2. Projekt budżetu Gminy opracowuje się na podstawie:
-
założeń do projektu budżetu na każdy rok, w tym propozycje priorytetów,
-
programu rozwoju lokalnego Gminy uchwalonego przez Radę,
-
wniosków komisji Rady,
-
wieloletniego programu inwestycyjnego,
-
wskaźników, wielkości udziałów w podatkach, kwot subwencji i dotacji przekazywanych z budżetu państwa oraz budżetów jednostek samorządowych,
-
przewidywanych stawek podatkowych,
-
prognozowanego wskaźnika wzrostu cen towarów i usług na rok budżetowy,
-
przewidywanego stanu zatrudnienia i wysokości wynagrodzeń pracowników Urzędu Gminy i gminnych jednostek organizacyjnych,
-
przewidywanego wykonania budżetu w roku poprzedzającym rok budżetowy.
§ 3. Projekt uchwały budżetowej określa w szczególności:
-
łączną kwotę planowanych dochodów budżetu według pełnej szczegółowości klasyfikacji budżetowej, z wyodrębnieniem dochodów bieżących i majątkowych,
-
łączną kwotę planowanych wydatków budżetu według pełnej szczegółowości klasyfikacji budżetowej z wyszczególnieniem:
-
wydatków bieżących, w tym:
-
wynagrodzeń i pochodnych od wynagrodzeń,
-
dotacji na zadania bieżące,
-
świadczeń na rzecz osób fizycznych,
-
wydatków na programy finansowane z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej niepodlegających zwrotowi oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych niepodlegających zwrotowi, w części związanej z realizacją zadań Gminy,
-
wypłat z tytułu poręczeń i gwarancji udzielonych przez Gminę, przypadających do spłaty w danym roku budżetowym,
-
wydatków na obsługę długu,
-
b) wydatków majątkowych, do których zalicza się wydatki na:
-
inwestycje i zakupy inwestycyjne, w tym na programy finansowane z udziałem środków z budżetu Unii Europejskiej i środków ze źródeł zagranicznych nie podlegających zwrotowi w części związanej z realizacją zadań Gminy,
-
zakup i objęcie akcji i udziałów,
-
wniesienie wkładów do spółek prawa handlowego,
-
źródła pokrycia deficytu lub przeznaczenia nadwyżki budżetowej Gminy,
-
przychody i rozchody budżetu Gminy,
-
wydatki związane z wieloletnimi programami inwestycyjnymi, z wyodrębnieniem wydatków na finansowanie poszczególnych programów,
-
wydatki na programy i projekty realizowane ze środków Unii Europejskiej, w części związanej z realizacją zadań Gminy,
-
plan przychodów i kosztów zakładu budżetowego,
-
dochody z tytułu wydawania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych oraz wydatki na realizację zadań określonych w Gminnym Programie Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Gminnym Programie Przeciwdziałania Narkomanii,
-
limit zobowiązań z tytułu zaciągniętych kredytów i pożyczek oraz emitowanych papierów wartościowych,
-
upoważnienia dla Wójta Gminy do :
-
zaciągania kredytów i pożyczek oraz emitowania papierów wartościowych, o których mowa w art. 89 ust. 1 i art. 90 ustawy o finansach publicznych,
-
zaciągania zobowiązań z tytułu umów, których realizacja w roku następnym jest niezbędna dla zapewnienia ciągłości działania Gminy i termin zapłaty zobowiązań upływa w roku następnym,
-
dokonywania zmian w budżecie, w zakresie określonym w art. 258 ustawy o finansach publicznych,
-
zakres i kwoty dotacji przedmiotowych,
-
zakres i kwoty dotacji podmiotowych,
-
zakres i kwoty dotacji celowych na finansowanie kosztów realizacji inwestycji, o których mowa w art. 220 ustawy o finansach publicznych,
-
dochody i wydatki związane z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej i innych zadań zleconych Gminie odrębnymi ustawami,
-
dochody i wydatki związane z realizacją zadań wspólnych realizowanych w drodze umów lub porozumień między jednostkami samorządu terytorialnego.
§ 4. Do projektu uchwały budżetowej dołącza się:
-
prognozę łącznej kwoty długu Gminy na koniec roku i lata następne,
-
materiały informacyjne w formie opisowej obejmujące:
-
dochody z poszczególnych źródeł,
-
wydatki z podziałem na wydatki bieżące i inwestycyjne w poszczególnych działach i rozdziałach klasyfikacji budżetowej,
-
przychody związane z pokryciem niedoboru budżetowego oraz rozchody związane ze spłatami rat kredytów i pożyczek,
-
informację o stanie zobowiązań i należności Gminy.
§ 5. Terminarz prac związanych z przygotowaniem i uchwaleniem budżetu określa załącznik do niniejszej procedury.
Przewodniczący Rady
Wiesław Józef Komarewski
Załącznik do
„Procedury uchwalania
budżetu Gminy Hajnówka”
TERMINARZ PRAC ZWIĄZANYCH Z PRZYGOTOWANIEM
I UCHWALENIEM BUDŻETU GMINY HAJNÓWKA
Lp. | Termin | Zadania | Odpowiedzialni | Uwagi |
1. | do 15.09. | Przekazanie komisjom założeń do budżetu | Wójt |
|
2. | do 10.10. | Przygotowanie projektu budżetu | Wójt | Komisje Rady przekazują wnioski z posiedzeń do projektu budżetu. Kierownicy jednostek organizacyjnych gminy przekazują przygotowane plany rzeczowe zadań własnych. |
3. | do 15.11. | Sporządzanie przez Wójta projektu budżetu. Przedłożenie projektu Przewodniczącemu Rady Gminy i Regionalnej Izbie Obrachunkowej | Wójt | Przewodniczący Rady – do przekazania komisjom Rady, RIO - do zaopiniowania. |
4. | do 10.12. | Opiniowanie budżetu przez wszystkie komisje Rady | Komisje Rady | Komisje sporządzają opinie o projekcie budżetu. W przypadku zgłoszenia propozycji zmian w wydatkach Komisja zobowiązana jest wskazać źródło ich sfinansowania. |
5. | do 31.12. *) | Uchwalenie budżetu gminy | Rada | Przed uchwaleniem budżetu Burmistrz Gminy przedstawia Radzie Gminy opinię RIO o projekcie uchwały budżetowej. |
*) w szczególnie uzasadnionych przypadkach w terminie ustawowym |
Przewodniczący Rady
Wiesław Józef Komarewski
Metryka strony