Protokół z XX sesji Rady Gminy

BRG.0002.06.2012

Protokół Nr XX / 12

z sesji Rady Gminy Hajnówka
odbytej w dniu 27 listopada 2012r.

w Centrum Etnograficzno- Ekumenicznym w Dubinach ( początek sesji – godz. 13.00 koniec – godz.14.00)

Do punktu 1 – go:

Sesję otworzył i przewodniczył obradom Przewodniczący Rady Gminy Hajnówka Pan Wiesław Józef Komarewski.

Przewodniczący Rady powitał przybyłych na sesję w osobach:

  • Pani O. Rygorowicz - Wójt Gminy,

  • Pani L. Nowik - Skarbnik Gminy,

  • Pani T. Borowik – Kierownik GOPS,

  • Pani H. Bagrowska – Kierownik Referatu Inwestycji...,

  • Pani H. Szymaniuk – Kierownik BOSS,

  • Pan K. Górny – przedstawiciel firmy zajmującej się fitowoltaicznymi ogniwami pozyskiwania energii.

Na podstawie listy obecności (lista obecności stanowi załącznik nr 1 do protokołu) Przewodniczący Rady stwierdził, że w obradach udział bierze 15 radnych co stanowi ilość, przy której Rada Gminy może obradować i podejmować prawomocne uchwały.

Do punktu 2-go:

Przewodniczący Rady przedstawił zaproponowany porządek obrad sesji. Następnie zapytał, czy ktoś zgłasza uwagi do protokołu. W tym miejscu głos zabrała Wójt Gminy, która wystąpiła z wnioskiem dotyczącym wprowadzenia do porządku obrad podpunktu 6 w punkcie 5 o treści: „podziału Gminy Hajnówka na okręgi wyborcze, ustalenia ich granic i numerów oraz liczby radnych wybieranych w każdym okręgu wyborczym”. Przewodniczący rady poddał pod głosowanie przedstawiony porządek obrad wraz z wnioskiem zgłoszonym przez Wójta Gminy Radni w głosowaniu jawnym 15 głosów „za” przyjęli zaproponowany porządek obrad XX sesji rady.

Oto jego brzmienie:

1. Otwarcie obrad XX sesji Rady Gminy Hajnówka.

  1. Przyjęcie porządku obrad.

3. Przyjęcie protokołu z poprzednich obrad Rady Gminy.

4. Informacja Wójta Gminy o działaniach podejmowanych przez Wójta od ostatniej sesji.

  1. Podjęcie uchwał w sprawie:

  1. zmian w budżecie gminy na 2012 rok,

  2. upoważnienia Wójta Gminy Hajnówka do podpisania porozumienia w sprawie przyjęcia do prowadzenia przez Gminę Miejska Hajnówka zadań publicznych w zakresie oświaty i wychowania powierzonych przez Gminę Hajnówka,

  3. uchwalenia Rocznego programu współpracy gminy z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na 2013 rok.

  4. zniesienia statusu pomnika przyrody,

  5. regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Hajnówka,

  6. podziału Gminy Hajnówka na okręgi wyborcze, ustalenia ich granic i numerów oraz liczby radnych wybieranych w każdym okręgu wyborczym.

  1. Zapoznanie się z informacją z realizacji uchwał Rady Gminy Hajnówka podjętych na sesjach
    od dnia 26 kwietnia 2012r. do dnia 31 października 2012r.

  2. Interpelacje, zapytania i odpowiedzi.

  3. Wolne wnioski.

  4. Zamknięcie obrad XX sesji Rady Gminy Hajnówka.

 

Do punktu 3-go: Przyjęcie protokołu z poprzednich obrad Rady Gminy.

Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie Protokół nr XIX/12 z dnia 31 października 2012r. Radni w głosowaniu jawnym przy 15 głosach „za” przyjęli protokół z XIX sesji rady.

 

Do punktu 4-go: Informacja Wójta Gminy o działaniach podejmowanych przez Wójta od ostatniej sesji.

W tym miejscu Przewodniczący obrad udzielił głosu panu Pan K. Górny – przedstawiciel firmy zajmującej się fotowoltaicznymi ogniwami pozyskiwania energii. Omówił zamierzenia w tym temacie wyjaśniając, że jego wizyta jest wyłącznie spotkaniem informacyjnym, a kolejnym etapem będą negocjacje z tym związane z gminą Hajnówka. Omówił zakres energetyki odnawialnej, omówił zasady jej działania i udzielił odpowiedzi na pytania radnych związane z wpływami do budżetu gminy w tym temacie oraz kosztami budowy ogniw fotowoltaicznych.

Następnie Wójt Gminy – p. Olga Rygorowicz zabierając głos, poinformowała o uczestniczeniu w wykładach Uniwersytetu III wieku. Następnie omówiła remont świetlic wiejskich w Borysówce i Czyżykach, oraz Lipinach. Następnie poinformowała o uczestniczeniu w otwarciu nowego budynku nadleśnictwa i omówiła wykład prof. Samojlika dotyczący Puszczy Białowieskiej. Omówiła także jubileusz Hajnowskiego Zespołu w Domu Kultury.


Do punktu 5-go: Podjęcie uchwał w sprawie:

 

  1. zmian w budżecie gminy na 2012 rok,

Skarbnik Gminy – p. L. Nowik przedstawiła projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2012 rok. Omówiła poszczególne zmiany wprowadzane do budżetu gminy zarówno po stronie dochodów,
jak i wydatków gminy. Wyjaśniła ponadto, że projekt uchwały był przedmiotem obrad Komisji, które nie wniosły uwag. Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2012 rok. W głosowaniu jawnym wzięło udział 15 radnych. W oparciu o wyniki głosowania (15 głosów „za”) Przewodniczący obrad stwierdził, że rada powzięła uchwałę o treści:

Uchwała Nr XX/ 98 / 12
Rady Gminy Hajnówka
z dnia 27 listopada 2012 roku


w sprawie zmian w budżecie gminy na 2012 rok

(Załącznik Nr 2 do protokołu)

  1. upoważnienia Wójta Gminy Hajnówka do podpisania porozumienia w sprawie przyjęcia do prowadzenia przez Gminę Miejska Hajnówka zadań publicznych w zakresie oświaty i wychowania powierzonych przez Gminę Hajnówka,

 

Pani H. Szymaniuk – Kierownik BOSS, przedstawiła projekt uchwały w sprawie upoważnienia Wójta Gminy Hajnówka do podpisania porozumienia w sprawie przyjęcia do prowadzenia przez Gminę Miejska Hajnówka zadań publicznych w zakresie oświaty i wychowania powierzonych przez Gminę Hajnówka. Wyjaśniła, że porozumienie dotyczy refundacji kosztów wynagrodzenia nauczycieli religii innych wyznań m.in. Kościoła Zielonoświątkowego. Następnie poinformowała, że projekt uchwały był przedmiotem obrad Komisji, które nie wniosły uwag. Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały w sprawie upoważnienia Wójta Gminy Hajnówka do podpisania porozumienia w sprawie przyjęcia do prowadzenia przez Gminę Miejska Hajnówka zadań publicznych w zakresie oświaty i wychowania powierzonych przez Gminę Hajnówka. W głosowaniu jawnym wzięło udział 15 radnych. W oparciu o wyniki głosowania (15 głosów „za”) Przewodniczący obrad stwierdził, że rada powzięła uchwałę o treści:

Uchwała Nr XX/ 99 / 12
Rady Gminy Hajnówka
z dnia 27 listopada 2012 roku


w sprawie upoważnienia Wójta Gminy Hajnówka do podpisania porozumienia w sprawie przyjęcia do prowadzenia przez Gminę Miejska Hajnówka zadań publicznych w zakresie oświaty i wychowania powierzonych przez Gminę Hajnówka.

(Załącznik Nr 3 do protokołu)

 

  1. uchwalenia Rocznego programu współpracy gminy z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na 2013 rok.

 

Pani B. Niewiadomska-Golonko – Inspektor do spraw obsługi rady przedstawiła projekt uchwały w sprawie uchwalenia Rocznego programu współpracy gminy z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na 2013 rok. Omówiła szczegółowo zasady współpracy i wyjaśniła, że projekt uchwały dotyczy przekazania zadań własnych gminy, które mogą być realizowane przez podmioty i organizacje pożytku publicznego. Następnie poinformowała, że projekt uchwały był przedmiotem obrad Komisji, które nie wniosły uwag. Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały w sprawie uchwalenia Rocznego programu współpracy gminy z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na 2013 rok. W głosowaniu jawnym wzięło udział 15 radnych. W oparciu o wyniki głosowania (15 głosów „za”) Przewodniczący obrad stwierdził, że rada powzięła uchwałę o treści:

Uchwała Nr XX/ 100 / 12
Rady Gminy Hajnówka
z dnia 27 listopada 2012 roku


w sprawie uchwalenia Rocznego programu współpracy gminy z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na 2013 rok.

(Załącznik Nr 4 do protokołu)

 

  1. zniesienia statusu pomnika przyrody,

 

Pani H. Bagrowska – Kierownik Referatu Inwestycji… przedstawiła projekt uchwały w sprawie zniesienia statusu pomnika przyrody. Omówiła szczegółowo projekt uchwały i wyjaśniła, że zniesienie statusu pomnika dotyczy drzew całkowicie uschniętych, które zagrażają bezpieczeństwu powszechnemu. Wyjaśniła, że projekt uchwały został pozytywnie zaopiniowany przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska i został zaopiniowany przez komisje rady, które nie wniosły uwag. Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały w sprawie zniesienia statusu pomnika przyrody. W głosowaniu jawnym wzięło udział 15 radnych. W oparciu o wyniki głosowania (14 głosów „za”, 1 głos „przeciw”) Przewodniczący obrad stwierdził, że rada powzięła uchwałę o treści:

Uchwała Nr XX/ 101 / 12
Rady Gminy Hajnówka
z dnia 27 listopada 2012 roku


w sprawie zniesienia statusu pomnika przyrody

(Załącznik Nr 5 do protokołu)

 

  1. regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Hajnówka,

 

Pani H. Bagrowska – Kierownik Referatu Inwestycji… przedstawiła projekt uchwały w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Hajnówka. Omówiła szczegółowo projekt uchwały, wyjaśniając, że uchwała jest wynikiem zmian wprowadzonych do ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Następnie omówiła kolejne zapisy uchwały i poinformowała, że na następnej sesji podejmowane będą uchwały precyzujące zapisy uchwały. W tym miejscu p. W. Golonko –radny zadał zapytanie dotyczące sposobu obliczania opłaty za wywóz nieczystości. Wójt wyjaśniła, że najprawdopodobniej stawka opłat liczona będzie od ilości osób zamieszkałych w danym gospodarstwie, a nie od gospodarstwa domowego. Następnie p. H. Bagrowska – Kierownik Referatu Inwestycji… wyjaśniła, że projekt uchwały został pozytywnie zaopiniowany komisje rady, które nie wniosły uwag. Następnie Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Hajnówka W głosowaniu jawnym wzięło udział 15 radnych. W oparciu o wyniki głosowania (15 głosów „za”) Przewodniczący obrad stwierdził, że rada powzięła uchwałę o treści:

Uchwała Nr XX/ 102 / 12
Rady Gminy Hajnówka
z dnia 27 listopada 2012 roku


w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Hajnówka

(Załącznik Nr 6 do protokołu)

 

  1. podziału Gminy Hajnówka na okręgi wyborcze, ustalenia ich granic i numerów oraz liczby radnych wybieranych w każdym okręgu wyborczym.

 

Pani B. Niewiadomska-Golonko – Inspektor ds. obsługi rady przedstawiła projekt uchwały w sprawie podziału Hajnówka na okręgi wyborcze, ustalenia ich granic i numerów oraz liczby radnych wybieranych w każdym okręgu wyborczym. Wyjaśniła, że na sesji w dniu 31 października 2012r. podjęta została uchwała z pominięciem nazwy sołectwa „Orzeszkowo” w okręgu nr XV w związku z czym konieczne było naniesienie stosownej zmiany i ujednolicenie zapisów uchwały. Następnie poinformowała że projekt uchwały był przedmiotem obrad komisji, które nie wniosły uwag. Następnie Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Hajnówka W głosowaniu jawnym wzięło udział 15 radnych. W oparciu o wyniki głosowania (15 głosów „za”) Przewodniczący obrad stwierdził, że rada powzięła uchwałę o treści:

 

Uchwała Nr XX/ 103 / 12
Rady Gminy Hajnówka
z dnia 27 listopada 2012 roku


w sprawie podziału Gminy Hajnówka na okręgi wyborcze, ustalenia ich granic i numerów oraz liczby radnych wybieranych w każdym okręgu wyborczym

(Załącznik Nr 7 do protokołu)

 

Do punktu 5-go: Zapoznanie się z informacją z realizacji uchwał Rady Gminy Hajnówka podjętych na sesjach od dnia 26 kwietnia 2012r. do dnia 31 października 2012r.

 

Pani B. Niewiadomska-Golonko – Inspektor ds. obsługi rady przedstawiła informację z realizacji uchwał Rady Gminy Hajnówka podjętych na sesjach od dnia 26 kwietnia 2012r. do dnia 31 października 2012r. Do przedstawionej informacji nie wniesiono uwag. Rani jednogłośnie ( 15 głosów „za” )przyjęli przedstawioną informację.

( Informacja stanowi załącznik nr 8 do protokołu)

 

Do punktu 8-go: Interpelacje, zapytania i odpowiedzi.

 

Interpelacje i zapytania nie wystąpiły w związku z czym nie udzielano odpowiedzi.

Do punktu 9-go: Wolne wnioski.

W tym miejscu głos zabrali:

P. S. Sokołowski –radny, który wystąpił z zapytaniem dotyczącym oświetlenia w Nowosadach przy sklepie spożywczym. Wójt wyjaśniła, że lampy oświetleniowe zostały wyłączone na terenie gminy z uwagi na oszczędności a lampa przy sklepie spożywczym akurat podlegała wyłączeniu. P. S. Sokołowski zwrócił uwagę, że przy sklepie spożywczym jest przystanek autobusowy z którego korzystają mieszkańcy.

Wójt gminy ustosunkowała się do wystąpienia p. O. Bołtromiuk na sesji w dniu 31 października 2012r. apelując o cierpliwość w sprawie przejęcia drogi w Lipinach. Wyjaśniła, że nadany jest tok prawny związany z przejęciem drogi 804/7 w Lipinach.

Przewodniczący obrad odczytał pismo dotyczące wyznaczenia delegata do Powiatowej Rady Zatrudnienia. Radni jednogłośnie – 15 głosów „za” wyznaczyli Wójta Gminy jako delegata do PRZ.

Pan W. Osipiuk – radny wystąpił z zapytaniem o wybudowane przydomowe oczyszczalnie. Podkreślił, że mieszkańcy nie wiedzą czy przydomowa oczyszczalnia pracuje czy też nie z uwagi na brak jakiejkolwiek kontrolki. Wójt wyjaśniła, że Inspektor Nadzoru ma sprawdzić wykonanie tej inwestycji.

Sołtys wsi Nowosady p. W. Treszczotko wystąpił z zapytaniem o zmianę wymiaru podatku dla mieszkańców którym zostały pomniejszone działki z uwagi na budowę drogi wojewódzkiej w Nowosadach. Wójt wyjaśniła, że wymiar podatku zostanie zmieniony w oparciu o zmiany geodezyjne. Wtym miejscu Skarbnik Gminy uzupełniła wypowiedź Wójta Gminy wyjaśniając, że mieszkańcy zobowiązani są złożyć deklaracje o zmianie powierzchni nieruchomości, a jak nie zostaną złożone to zmiana wymiaru wystąpi dopiero po uzyskaniu zmian geodezyjnych.

Sotys wsi Dubiny – p. H. Stefaniuk- poinformowała o nieprawidłowo działającym oświetleniu ulicznym na ul. Torowej w Dubinach. Wójt poinformowała, że wniosek zostanie przekazany do sprawdzenia i realizacji.

Radna W. Sajewicz- wystąpiła z zapytaniem dotyczącym oświetlenia na rondzie w Nowosadach. Wójt wyjaśniła, że rondo jest prawidłowo oświetlone.

Radna A. Janiuk – wystąpiła z zapytaniem o remont świetlicy w Borysówce. Pani H. Bagrowska wyjaśniła, że remont świetlicy w Borysówce wykonywany jest w oparciu o wniosek zawierający zapisy o wielokulturowości naszego trenu, w związku z czym muszą być zachowane elementy drewniane.

Do punktu 10 – go: Zamknięcie obrad XX sesji Rady Gminy Hajnówka.

Następnie wobec wyczerpania się porządku dziennego Przewodniczący obrad zamknął XX sesję Rady Gminy Hajnówka.

Protokołowała:

Barbara Niewiadomska-Golonko

Przewodniczący Rady

Wiesław Józef Komarewski

Hajnówka, dnia 03 grudnia 2012r.

 

Metryka strony

Udostępniający: Samodzielne stanowisko pracy do spraw obsługi Rady i jej komisji - Barbara Niewiadomska

Wytwarzający/odpowiadający: Andrzej Gierasimiuk

Wprowadzający: Andrzej Gierasimiuk

Data wprowadzenia: 2013-03-06

Data modyfikacji: 2013-03-06

Opublikował: Andrzej Gierasimiuk

Data publikacji: 2013-03-06