Protokół z XXIV sesji Rady Gminy

Protokół Nr XXIV / 09

z sesji Rady Gminy Hajnówka
odbytej w dniu 24 marca 2009r.

w Sali nr 12 ( początek sesji – godz. 09. 00 koniec – godz. 09.45)

 

Lista radnych uczestniczących w XXIV obradach Rady Gminy Hajnówka stanowi załącznik Nr 1 do protokołu.

Ponadto w obradach uczestniczyli:

  • Pani O. Rygorowicz - Wójt Gminy.

  • Pan M. Kondraciuk - Sekretarz Gminy.

  • Pani L. Nowik - Skarbnik Gminy.

 

Otwarcia XXIV sesji Rady Gminy Hajnówka dokonał Pan Wiesław Józef Komarewski - Przewodniczący Rady, który przewodniczył obradom. Powitał uczestniczących w sesji i na podstawie listy obecności stwierdził, że w obradach bierze udział 15 radnych, co stanowi ustawową ilość, przy której Rada Gminy może obradować i podejmować prawomocne uchwały.

Następnie Przewodniczący obrad przedstawił porządek obrad, który poddał pod głosowanie. Rada jednogłośnie ( 15 głosów „za” ) przyjęła porządek obrad w brzmieniu zaproponowanym przez Przewodniczącego, a mianowicie:

  1. Otwarcie obrad.

  2. Przyjęcie porządku obrad.

  3. Przyjęcie protokołu z poprzednich obrad Rady Gminy.

  4. Informacja Wójta Gminy o działaniach podejmowanych przez Wójta od ostatniej sesji.

  5. Powzięcie uchwał:

  1. w sprawie udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Hajnowskiemu,

  2. w sprawie zmian w budżecie gminy na 2009 rok,

  3. w sprawie zatwierdzenia sprawozdań finansowych instytucji kultury za 2008 rok,

  4. w sprawie zmiany Statutu Gminy Hajnówka,

  5. w sprawie udzielenia upoważnienia Kierownikowi Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Hajnówce do prowadzenia postępowania wobec dłużników alimentacyjnych,

  6. w sprawie zatwierdzenia Planu Odnowy Wsi Nowoberezowo,

  1. Przyjęcie sprawozdań z działalności Komisji za 2008 rok.

  2. Przyjęcie informacji z realizacji zadań Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej za 2008r.

  3. Przyjęcie sprawozdania z realizacji Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych za 2008r.

  4. Przyjęcie sprawozdania z realizacji Gminnego Planu Gospodarki Odpadami Gminy Hajnówka w latach 2007-2008

  5. Interpelacje, zapytania i odpowiedzi.

  6. Wolne wnioski.

 

Ad. 3. Przyjęcie protokołu z poprzednich obrad Rady Gminy.

 

Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie Protokół z XXIII sesji Rady Gminy z dnia 09 lutego 2009r. Radni jednogłośnie (15 głosów „za”) przyjęli protokół z XXIII sesji Rady Gminy Hajnówka.

Ad. 4. Informacja Wójta Gminy o działaniach podejmowanych przez Wójta
od ostatniej sesji.

 

Wójt Gminy Hajnówka przedstawiła sprawozdanie z działalności podejmowanej od ostatniej sesji. Powiadomiła o uczestniczeniu w posiedzeniu Związku Gmin Wiejskich Województwa Podlaskiego, Komitecie Monitorowania, Radzie Zatrudnienia, posiedzeniu Zarządu Euroregionu Puszcza Białowieska, Zespole Kryzysowym, posiedzeniu Lokalnej Grupy Działania „Puszcza Białowieska” w ramach której aplikować można będzie o środki finansowe na dofinansowanie. Poinformowała, że w ramach przynależności do LGD gmina została zobowiązana do udzielenia pożyczki na jej funkcjonowanie w wysokości uzależnionej od liczby mieszkańców danej gminy tj. 1 zł/osobę. Następnie powiadomiła nadaniu im. W. Mantiuka Samodzielnemu Publicznemu Zakładowi Opieki Zdrowotnej w Hajnówce, obchodach 10-lecia istnienia Powiatu Hajnowskiego, spotkaniu z posłem na Sejm K. Tyszkiewiczem w sprawie odszkodowań za szkody wyrządzone przez dziki, spotkaniu sondażowym z przedstawicielami Ministerstwa Ochrony Środowiska w sprawie ochrony Puszczy Białowieskiej. Następnie Wójt omówiła temat współpracy z Zakładem Energetycznym w sprawie budowy oświetlenia ulicznego. Wyjaśniła, że w stosunku do oświetlenia, które miało być dodatkowo ujęte przy realizacji inwestycji ZE odmówił wprowadzenia dodatkowych zmian. W związku z tym opracowana zostanie dokumentacja na ich realizację. Omówiła także temat pozyskiwania środków finansowych na budowę kanalizacji w Orzeszkowie i wymogami unijnymi w tym temacie. Wójt powiadomiła o uczestniczeniu w spotkaniu ze strażakami OSP Nowosady, otrzymaniu zgody Ministra Rolnictwa na zmianę przeznaczenia gruntów rolnych pod budowę kopalni iłów i zakład ceramiki budowlanej w Trywieży.

Ad. 5. Powzięcie uchwał:

 

  1. w sprawie udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Hajnowskiemu,

 

Skarbnik Gminy przedstawiła projekt uchwały w sprawie udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Hajnowskiemu. Omówiła projekt uchwały i wyjaśniła, że projekt uchwały dotyczy udzielenia dotacji na współfinansowanie inwestycji „ Przebudowa drogi powiatowej Nr 1622B Kotówka – Trywieża w wysokości 80 000,-„ oraz na współfinansowanie inwestycji „Przebudowa drogi powiatowej Nr 1674B od drogi wojewódzkiej Nr 589 – Progale”. Wyjaśniła, że zgodnie z umowami, które zostaną zawarte zostanie zrealizowane powierzchniowe utrwalenie drogi Kotówka - Trywieża, a w odniesieniu drogi do Progal opracowana zostanie dokumentacja na jej wykonanie. W tym miejscu głos zabrał radny J. Grygoruk, który przedstawił potrzebę realizacji powierzchniowego utrwalenia drogi do Progal i dodatkowo wyjaśnił, że od wielu lat mieszkańcy Progal proszą o wykonanie tej drogi. Podkreślił, że w odniesieniu do projektu uchwały powinna zostać wykonana nawierzchnia asfaltowa a nie dopiero dokumentacja. Wójt Gminy ustosunkowując się do wypowiedzi radnego wyjaśniła, że przede wszystkim jest to droga powiatowa a w pierwszym etapie musi być wykonana dokumentacja a następnie rzeczywista realizacja danej inwestycji. Wobec braku innych głosów Przewodniczący poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Hajnowskiemu. W głosowaniu jawnym wzięło udział 15 radnych. W oparciu o wyniki głosowania (14 głosów „za”, 1 głos „przeciw” ) Przewodniczący obrad stwierdził, że rada powzięła uchwałę o treści:

 

 

Uchwała Nr XXIV / 122 / 09
Rady Gminy Hajnówka
z dnia 24 marca 2009 roku


w sprawie udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Hajnowskiemu.

 

(Załącznik Nr 2 do protokołu)

  1. w sprawie zmian w budżecie gminy na 2009 rok,

 

Wójt Gminy poinformowała o zmianach w planie budżetu dokonanych w okresie między sesyjnym. Następnie Skarbnik Gminy przedstawiła projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2009 rok. Wyjaśniła, że projekt uchwały był przedmiotem obrad Komisji, a intencją uchwały są zmiany załącznika inwestycyjnego w związku z planowanym aplikowaniem o środki w ramach programów unijnych. Przypomniała także, że przy podejmowaniu decyzji o aplikowanie środków na inwestycje związane z adaptacją budynków po byłych szkołach podstawowych podejmowana będzie wspólna decyzja dotycząca ustalenia kolejności wykonywania inwestycji. Ponadto omówiła poszczególne zmiany wprowadzane do budżetu gminy. Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2009 rok. W głosowaniu jawnym wzięło udział 15 radnych. W oparciu o wyniki głosowania (15 głosów „za”) Przewodniczący obrad stwierdził, że rada powzięła uchwałę o treści:

 

 

Uchwała Nr XXIV / 123 / 09
Rady Gminy Hajnówka
z dnia 24 marca 2009 roku


w sprawie zmian w budżecie gminy na 2009 rok.

 

(Załącznik Nr 3 do protokołu)

 

 

  1. w sprawie zatwierdzenia sprawozdań finansowych instytucji kultury za 2008 rok,

 

Skarbnik Gminy – p. Luba Nowik przedstawiła projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdań finansowych instytucji kultury za 2008 rok. Omówiła poszczególne dochody i wydatki instytucji kultury oraz wyjaśniła, że projekt uchwały był przedmiotem obrad poszczególnych komisji. Wójt ustosunkowując się do wypowiedzi poinformowała, że gmina sukcesywnie remontuje świetlice wiejskie w poszczególnych miejscowościach. Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdań finansowych instytucji kultury za 2008 rok. W głosowaniu jawnym wzięło udział 15 radnych, co stanowi ustawowy skład rady. W oparciu o wyniki głosowania (15 głosów „za”) Przewodniczący obrad stwierdził, że rada powzięła uchwałę o treści:

 

Uchwała Nr XXIV / 124 / 09
Rady Gminy Hajnówka
z dnia 24 marca 2009 roku

 

w sprawie zatwierdzenia sprawozdań finansowych instytucji kultury za 2008 rok,

 

(Załącznik Nr 4 do protokołu)

 

  1. w sprawie zmiany Statutu Gminy Hajnówka,

 

Sekretarz Gminy – p. Mikołaj Kondraciuk przedstawił projekt uchwały w sprawie zmiany Statutu Gminy Hajnówka. Wyjaśnił, że zmiany Statutu wynikają ze zmiany ustawy o pracownikach samorządowych i związane są zakresem prawa pracy wobec Wójta Gminy oraz pracowników mianowanych. Ponadto poinformował, że projekt uchwały był przedmiotem obrad Komisji, które nie wniosły uwag. Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały w sprawie zmiany Statutu Gminy Hajnówka. W głosowaniu jawnym wzięło udział 15 radnych, co stanowi ustawowy skład rady. W oparciu o wyniki głosowania (15 głosów „za”) Przewodniczący obrad stwierdził, że rada powzięła uchwałę o treści:

 

 

Uchwała Nr XXIV / 125 / 09
Rady Gminy Hajnówka
z dnia 24 marca 2009 roku

 

w sprawie zmiany Statutu Gminy Hajnówka

 

(Załącznik Nr 5 do protokołu)

 

  1. w sprawie udzielenia upoważnienia Kierownikowi Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Hajnówce do prowadzenia postępowania wobec dłużników alimentacyjnych,

 

Sekretarz Gminy przedstawił projekt uchwały w sprawie udzielenia upoważnienia Kierownikowi Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Hajnówce do prowadzenia postępowania wobec dłużników alimentacyjnych. Wyjaśnił, że projekt uchwały był przedmiotem obrad Komisji, a uchwała dotyczy przekazania Kierownikowi GOPS postępowań wobec dłużników alimentacyjnych na mocy ustawy z dnia 7 września 2007r. o pomocy osobom uprawnionym do alimentów. Wobec braku dyskusji w tym temacie Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały w sprawie udzielenia upoważnienia Kierownikowi Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Hajnówce do prowadzenia postępowania wobec dłużników alimentacyjnych. W głosowaniu jawnym wzięło udział 15 radnych, co stanowi ustawowy skład rady. W oparciu o wyniki głosowania (15 głosów „za”) Przewodniczący obrad stwierdził, że rada powzięła uchwałę o treści:

 

Uchwała Nr XXIV / 126 / 09
Rady Gminy Hajnówka
z dnia 24 marca 2009 roku

 

w sprawie udzielenia upoważnienia Kierownikowi Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Hajnówce
do prowadzenia postępowania wobec dłużników alimentacyjnych,

 

(Załącznik Nr 6 do protokołu)

 

  1. w sprawie zatwierdzenia Planu Odnowy Wsi Nowoberezowo,

 

Wójt Gminy Przedstawiła projekt uchwały w sprawie w sprawie zatwierdzenia Planu Odnowy Wsi Nowoberezowo. Wyjaśniła, że projekt uchwały był przedmiotem obrad Komisji, a projekt dotyczy zatwierdzenia Planu Odnowy Wsi, który obejmował będzie między innymi Adaptację budynku po byłej Szkole Podstawowej w Nowoberezowie na Warsztaty Tkactwa. Wyjaśniła ponadto, że zadanie to realizowane będzie z zaangażowaniem środków gminy i środków unijnych z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich. W toku dyskusji głos zabierali: Pan M. Owerczuk, który wyraził stanowczy sprzeciw przeciwko remontowaniu budynków, które wg posiadanych ekspertyz nie nadają się do dalszego użytkowania. Radna W. Biryłko uzasadniała potrzebę adaptacji budynku pozyskaniem dofinansowania na realizację takiej inwestycji. Pani A. Janiuk wyraziła swoje zdanie informując, że warto realizować taką inwestycję, jeżeli gmina pozyska środki na jej współfinansowanie. Pani W. Sajewicz również uzasadniała potrzebę realizacji takiej inwestycji środkami z zewnątrz. Pan J. Grygoruk zauważył, że oprócz środków unijnych, gmina także partycypować będzie w realizacji takiej inwestycji. Pan W. Golonko zadał pytanie dotyczące opinii mieszkańców wsi Nowoberezowo. Pani W. Biryłko wyjaśniła, że mieszkańcy chcą wykonania adaptacji budynku po byłej szkole podstawowej. W tym temacie głos zabrała Wójt Gminy, która uzasadniała podjęcie decyzji o wykonywaniu remontów świetlic wiejskich i pozostałych budynków, które wymagają modernizacji. Poddała pod rozwagę zasadność modernizacji budynków zwłaszcza w sytuacjach w których można pozyskać środki na ich współfinansowanie. Po przeprowadzonej dyskusji Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia Planu Odnowy Wsi Nowoberezowo. W głosowaniu jawnym wzięło udział 15 radnych, co stanowi ustawowy skład rady. W oparciu o wyniki głosowania (14 głosów „za”, 1 głos „ przeciw”) Przewodniczący obrad stwierdził, że rada powzięła uchwałę o treści:

 

 

Uchwała Nr XXIV / 127 / 09
Rady Gminy Hajnówka
z dnia 24 marca 2009 roku

 

w sprawie zatwierdzenia Planu Odnowy Wsi Nowoberezowo

 

(Załącznik Nr 7 do protokołu)

 

6. Przyjęcie sprawozdań z działalności Komisji za 2008 rok.

Przewodniczący obrad przedstawił sprawozdania z działalności Komisji za 2008 rok. Poinformował, że sprawozdania były przedmiotem posiedzeń komisji i zostały przyjęte bez uwag. Do przedstawionych sprawozdań nie zgłoszono uwag.

( Załącznik Nr 8 do protokołu)

 

  1. Przyjęcie informacji z realizacji zadań Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej za 2008r.

 

Pani Tamara Borowik – Kierownik GOPS przedstawiła informację z realizacji zadań Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej za 2008 r. Omówiła szczegółowo informację i wyjaśniła, że była ona przedmiotem obrad poszczególnych komisji. Do przedstawionej informacji uwag nie wniesiono.

( Załącznik Nr 9 do protokołu)

 

  1. Przyjęcie sprawozdania z realizacji Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych za 2008r.

 

Pani Tamara Borowik – Kierownik GOPS przedstawiła informację z realizacji Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych za rok 2008. Wyjaśnił, że informacja była przedmiotem obrad poszczególnych komisji. Do informacji uwag nie wniesiono.

( Załącznik Nr 10 do protokołu )

 

  1. Przyjęcie sprawozdania z realizacji Gminnego Planu Gospodarki Odpadami Gminy Hajnówka w latach 2007-2008

 

Pan A. Kulik – inspektor ds inwestycji.... przedstawił sprawozdania z realizacji Gminnego Planu Gospodarki Odpadami Gminy Hajnówka w latach 2007-2008. W tym miejscu rozpoczęła się dyskusja w temacie gospodarki odpadami. Zwrócono uwagę na obowiązek zawierania umowy na wywóz nieczystości. W tym miejscu głos zabrał sołtys Dubicz Osocznych Pan Piotr Golonko, który stwierdził, że mieszkańcy w większości podpisali umowy ale po ich zawarciu umowy te zostały rozwiązane. Wątpliwości budzi też jego zdaniem pobieranie opłaty za kosze, które nie są zapełnione odpadami. W tym miejscu głos zabrała Wójt Gminy, która zaproponowała zaproszenie Prezesa PUK na następną sesję w celu wyjaśnienia nieporozumień w temacie gospodarki odpadami. Przewodniczący obrad przedstawił także pismo PUK w sprawie składowania odpadów na wysypisku śmieci w Starym Berezowie i wyjaśnił, że na sesji w której uczestniczył będzie Prezes PUK zostanie ten temat przedyskutowany. Następnie Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie przedstawione sprawozdanie i głosami 15 za przyjęto sprawozdanie z realizacji Gminnego Planu Gospodarki Odpadami Gminy Hajnówka w latach 2007-2008. ( Załącznik Nr 11 do protokołu )

  1. Interpelacje, zapytania i odpowiedzi.

 

Wobec braku interpelacji, odpowiedzi nie udzielano.

 

  1. Wolne wnioski.

 

W wolnych wnioskach Wójt Gminy przypomniała wniosek Pan Zbigniewa Lewandowskiego o ustalenie warunków zabudowy nieruchomości położonej w Dubinach oznaczonej nr geod. 675/4 polegającej na budowie zajazdu i sal weselnych na 250 i 150 osób. Przypomniała, że na XX sesji Rady Gminy z dnia 09 października 2008r. Rada jednogłośnie zaopiniowała przedstawiony wniosek. Jednakże na skutek sprzeciwu mieszkańców zaproponowano wnioskodawcy zamianę działek na większą nieruchomość za dopłatą. Rada jednogłośnie ( 15 głosów „za”) przyjęła propozycję Wójta Gminy.

Następnie Wójt Gminy zaapelowała o cierpliwość w temacie równania dróg gminnych. Wyjaśniła, że równanie dróg uzależnione jest od warunków atmosferycznych. Ponadto poinformowała, że gmina przygotowuje celem złożenia o dofinansowanie wniosek na powierzchniowe utrwalenie dróg gminnych, które łączą się z drogami wojewódzkimi.

W tym miejscu głos zabrał uczestniczący w sesji p. Zenobiusz Golonko zam. Orzeszkowo, który wyraził swoje zdecydowane niezadowolenie w odniesieniu do stanu nawierzchni drogi do swojej nieruchomości. Stwierdził, że w zamian za umorzenie podatku od nieruchomości sam we własnym zakresie zakupi żwir celem wyrównania tej drogi. W odpowiedzi Wójt Gminy wyjaśniła, że droga wielokrotnie podlegała „żwirowaniu”, niemniej gmina ponownie dokona jej równania.

W wolnych wnioskach Skarbnik Gminy przedstawiła prośbę Straży Granicznej w Dubiczach Cerkiewnych w sprawie udzielenia wsparcia finansowego w formie darowizny na zakup paliwa do pojazdów służbowych patrolujących teren. Rada Gminy w toku dyskusji zaproponowała udzielenie dotacji w wysokości 1000,00 zł. ( głosowanie: 13 głosów „za”, 2 głosy „wstrzymujący się”).

Przewodniczący obrad przedstawił pismo P. Mirosława Borowika zam. Orzeszkowo 124 w sprawie wykonania porozumienia zawartego z Urzędem Gminy polegającym na wybudowaniu rowu oraz zjazdów. Wyjaśnił, że po przeprowadzeniu postępowania wyjaśniającego przygotowano projekt odpowiedzi celem jej udzielenia. ( Pisma stanowią Załącznik Nr 12 do protokołu )

Skarbnik Gminy ponownie przedstawiła temat prowizji sołtysów. Rada stanęła na stanowisku przygotowania projektu uchwały na następna sesję Rady Gminy.

Pani M. Szwed - radna wystąpiła z zapytaniem dotyczącym powierzchniowego utrwalenia drogi w Lipinach (do Pana Bołtromiuka). Wójt wyjaśniła, że droga ta nie należy do gminy, niemniej gmina zobowiązuje się do dofinansowanie realizacji tej drogi przy współpracy Nadleśnictwa i Pana Bołtromiuka.

Pan J. Grygoruk – radny – zwrócił się z wnioskiem o wyjaśnienie własności tzw. „zlewni mleka” z uwagi na jej ciągłą dewastację. Wójt poinformowała, że wniosek przekazany zostanie do realizacji. Następnie radny J. Grygoruk zgłosił również do wyjaśnienia stan własności „obory pospółdzielczej” w Dubiczach Osocznych. Wójt poinformowała, że wniosek przekazany zostanie do realizacji.

Pani M. Jewdosiuk - sołtys wystąpiła z zapytaniem o możliwość wykonania powierzchniowego utrwalenia drogi z Progal do drogi łączącej Dubicze Osoczne i Hajnówkę. Wójt poinformowała, że sprawa przekazana do wyjaśnienia.

Pan W. Golonko – radny wystąpił z zapytaniem o realizację drogi Dubicze Osoczne – Hajnówka – czy miasto Hajnówka partycypuje w kosztach jej wykonania na odcinku w Hajnówce (Górne). Wójt udzieliła pozytywnej odpowiedzi.

Pan W. Golonko – radny zgłosił do naprawy „mrugające” oświetlenie uliczne w Pasiecznikach Dużych. Wójt wyjaśniła, że oświetlenie to zostało wykonane we wcześniejszym terminie i nie ma podpisanej umowy z Zakładem Energetycznym.

Wobec wyczerpania się porządku dziennego Przewodniczący zamknął obrady XXIV Sesji Rady Gminy Hajnówka.

 

Protokołowała:

Barbara Ostapczuk

Przewodniczący Rady

 

Wiesław Józef Komarewski

Hajnówka, dnia 02 kwietnia 2009r.

Metryka strony

Udostępniający: Samodzielne stanowisko pracy do spraw obsługi Rady i jej komisji - Barbara Ostapczuk

Wytwarzający/odpowiadający: Andrzej Gierasimiuk

Wprowadzający: Andrzej Gierasimiuk

Data wprowadzenia: 2009-09-25

Data modyfikacji: 2009-09-25

Opublikował: Andrzej Gierasimiuk

Data publikacji: 2009-09-25