Protokół z XXV sesji Rady Gminy

Protokół Nr XXV / 09

z sesji Rady Gminy Hajnówka
odbytej w dniu 09 kwietnia 2009r.

w Sali nr 12 ( początek sesji – godz. 09. 00 koniec – godz. 10.30)

 

Lista radnych uczestniczących w XXV obradach Rady Gminy Hajnówka stanowi załącznik Nr 1 do protokołu. W obradach nie uczestniczyła radna W. Biryłko – nieobecność usprawiedliwiona.

Ponadto w obradach uczestniczyli:

  • Pani O. Rygorowicz - Wójt Gminy.

  • Pan M. Kondraciuk - Sekretarz Gminy.

  • Pani L. Nowik - Skarbnik Gminy.

  • Pan Jarosław Kot - Prezes Przedsiębiorstwa Usług Komunalnych

  • Pan Piotr Monach - Wice Prezes Przedsiębiorstwa Usług Komunalnych

 

Otwarcia XXV sesji Rady Gminy Hajnówka dokonał Pan Wiesław Józef Komarewski - Przewodniczący Rady, który przewodniczył obradom. Powitał uczestniczących w sesji i na podstawie listy obecności stwierdził, że w obradach bierze udział 14 radnych, co stanowi ilość, przy której Rada Gminy może obradować i podejmować prawomocne uchwały.

Następnie Przewodniczący obrad przedstawił porządek obrad, do którego wniósł propozycję wykreślenia podpunktu 1 w punkcie 6 „zaliczenia dróg do kategorii dróg gminnych” z uwagi na brak opinii Zarządu Powiatu w tej sprawie i jednoczesne wprowadzenie w tym miejscu projektu uchwały: „ przyjęcia obowiązku utrzymania grobów i cmentarzy wojennych na terenie gminy Hajnówka”. Rada jednogłośnie ( 14 głosów „za” ) przyjęła porządek obrad w brzmieniu zaproponowanym przez Przewodniczącego, a mianowicie:

  1. Otwarcie obrad.

  2. Przyjęcie porządku obrad.

  3. Przyjęcie protokołu z poprzednich obrad Rady Gminy.

  4. Informacja Wójta Gminy o działaniach podejmowanych przez Wójta od ostatniej sesji.

  5. Przyjęcie sprawozdania z wykonania budżetu gminy za 2008 rok.

  1. Opinia Komisji Rewizyjnej.

  2. Dyskusja.

  3. Powzięcie uchwały w sprawie udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy.

  1. Powzięcie uchwał w sprawie:

    1. przyjęcia obowiązku utrzymania grobów i cmentarzy wojennych na terenie gminy Hajnówka,

    2. zasad udzielania i rozmiaru obniżek nauczycielom, którym powierzono stanowiska kierownicze w szkołach oraz szczegółowych zasad zwalniania od obowiązku realizacji tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,

    3. regulaminu wynagradzania nauczycieli zatrudnionych w placówkach oświatowych prowadzonych przez Gminę Hajnówka.

  1. Przyjęcie informacji z realizacji uchwał Rady Gminy podjętych od dnia 29 grudnia 2008r. do dnia 09 lutego 2009r.

  2. Interpelacje, zapytania i odpowiedzi.

  3. Wolne wnioski.

 

Ad. 3. Przyjęcie protokołu z poprzednich obrad Rady Gminy.

 

Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie Protokół z XXIV sesji Rady Gminy z dnia 24 marca 2009r. Radni jednogłośnie (14 głosów „za”) przyjęli protokół z XXIV sesji Rady Gminy Hajnówka.

Ad. 4. Informacja Wójta Gminy o działaniach podejmowanych przez Wójta
od ostatniej sesji.

 

Wójt Gminy Hajnówka przedstawiła sprawozdanie z działalności podejmowanej od ostatniej sesji. Powiadomiła o spotkaniu z przedstawicielami firmy Leier w sprawie inwestycji w Trywieży na której kompleksowo wraz z Wójtem Czyż omówiono strategię działania w najbliższym czasie. Wyjaśniła, że uzyskano zgodę na zmianę klasyfikacji gruntów i firma rozpocznie realizację planowanej inwestycji. Poinformowała o pracach przy równaniu dróg gminnych, prowadzonych rozmowach z Nadleśnictwem w sprawie współpracy przy dokonywaniu remontów dróg – wyjaśniła, że Nadleśnictwo odmówiło współpracy z uwagi na występujący kryzys gospodarczy. Ponadto poinformowała o uczestniczeniu w Związku Gmin Wiejskich Województwa Podlaskiego w sprawie gospodarki odpadami, uroczystości w Szkole Podstawowej w Orzeszkowie związanej z otrzymaniem sprzętu komputerowego.

Ad.5. Przyjęcie sprawozdania z wykonania budżetu gminy za 2008 rok.

Skarbnik Gminy przedstawiła sprawozdanie z wykonania budżetu gminy za 2008 rok przyjęte Zarządzeniem Nr 116 / 09 Wójta Gminy Hajnówka z dnia 6 marca 2009 roku w sprawie przyjęcia sprawozdania z wykonania budżetu gminy za 2008 rok. Omówiła plan dochodów i wydatków gminy oraz jego realizację w 2008 roku. W swoim wystąpieniu zwróciła uwagę na realizację budżetu zgodnie z Uchwałą Nr XIII / 71 / 07 Rady Gminy z dnia 28 grudnia 2007r. w sprawie budżetu gminy na 2008 rok oraz wprowadzonymi do niej zmianami. Omówiła poszczególne dochody i wydatki w 2008r. Wójt Gminy podziękowała radnym i sołtysom za współpracę przy realizacji budżetu w 2008 roku.

  1. Opinia Komisji Rewizyjnej.

 

Przewodniczący Komisji Rewizyjnej przedstawił Opinię Nr 28 / 09 Komisji Rewizyjnej z dnia 27 marca 2009 roku w sprawie rocznej oceny wykonania budżetu gminy za 2008 rok oraz przedstawił wniosek o udzielenie absolutorium Wójtowi Gminy Hajnówka.

 

  1. Dyskusja.

 

Dyskusji w tym temacie nie było.

 

  1. Powzięcie uchwały w sprawie udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy.

 

Przewodniczący Rady przedstawił radnym Uchwałę Nr II-0035-2/09 Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku z dnia 13 marca 2009r. w sprawie wyrażenia opinii o przedłożonym przez Wójta Gminy Hajnówka sprawozdaniu z wykonania budżetu gminy za 2008 rok oraz Uchwałę Nr II.0036-16 / 09 Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku z dnia 31.03.2008r. w sprawie wyrażenia opinii o przedłożonym przez Komisję Rewizyjną Rady Gminy Hajnówka wniosku o udzielenie Wójtowi absolutorium za 2008 rok. Następnie Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy. Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały. W głosowaniu jawnym udział wzięło 14 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 14 radnych. Przewodniczący obrad, w oparciu o wyniki głosowania stwierdził, że rada jednogłośnie powzięła uchwałę o treści:

Uchwała Nr XXV / 128 / 09
Rady Gminy Hajnówka
z dnia 09 kwietnia 2009 roku

w sprawie udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy.

 

(Materiały stanowią załącznik Nr 2 do protokołu )

 

Ad.6. Powzięcie uchwał w sprawie:

 

  1. przyjęcia obowiązku utrzymania grobów i cmentarzy wojennych na terenie gminy Hajnówka,

 

Sekretarz Gminy p. M. Kondraciuk przedstawił projekt uchwały w sprawie przyjęcia obowiązku utrzymania grobów i cmentarzy wojennych na terenie gminy Hajnówka. Wyjaśnił, że projekt uchwały związany jest z obowiązkiem utrzymania grobów i cmentarzy wojennych na terenie gminy, który realizowany będzie ze środków finansowych przekazanych Gminie przez Wojewodę Podlaskiego na podstawie zawartego porozumienia. Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały w sprawie przyjęcia obowiązku utrzymania grobów i cmentarzy wojennych na terenie gminy Hajnówka. W głosowaniu jawnym udział wzięło 14 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 14 radnych. Przewodniczący obrad, w oparciu o wyniki głosowania stwierdził, że rada jednogłośnie powzięła uchwałę o treści:

Uchwała Nr XXV / 129 / 09
Rady Gminy Hajnówka
z dnia 09 kwietnia 2009 roku

 

w sprawie przyjęcia obowiązku utrzymania grobów
i cmentarzy woje
nnych na terenie gminy Hajnówka.

(Załącznik Nr 3 do protokołu )

  1. zasad udzielania i rozmiaru obniżek nauczycielom, którym powierzono stanowiska kierownicze w szkołach oraz szczegółowych zasad zwalniania od obowiązku realizacji tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,

 

Pani H. Szymaniuk – Kierownik BOSS przedstawiła projekt uchwały w sprawie zasad udzielania i rozmiaru obniżek nauczycielom, którym powierzono stanowiska kierownicze w szkołach oraz szczegółowych zasad zwalniania od obowiązku realizacji tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych. Omówiła projekt uchwały i wyjaśniła, że projekt był przedmiotem obrad Komisji, które nie wniosły uwag. Następnie Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały w sprawie zasad udzielania i rozmiaru obniżek nauczycielom, którym powierzono stanowiska kierownicze w szkołach oraz szczegółowych zasad zwalniania od obowiązku realizacji tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych. W głosowaniu jawnym udział wzięło 14 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 14 radnych. Przewodniczący obrad, w oparciu o wyniki głosowania stwierdził, że rada jednogłośnie powzięła uchwałę o treści:

Uchwała Nr XXV / 130 / 09
Rady Gminy Hajnówka
z dnia 09 kwietnia 2009 roku

 
w sprawie zasad udzielania i rozmiaru obniżek nauczycielom, którym powierzono stanowiska kierownicze w szkołach oraz szczegółowych zasad zwalniania od obowiązku realizacji tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć dydaktycznych,

wychowawczych i opiekuńczych,

(Załącznik Nr 4 do protokołu )

 

  1. regulaminu wynagradzania nauczycieli zatrudnionych w placówkach oświatowych prowadzonych przez Gminę Hajnówka.

 

Pani H. Szymaniuk – Kierownik BOSS przedstawiła projekt uchwały w sprawie regulaminu wynagradzania nauczycieli zatrudnionych w placówkach oświatowych prowadzonych przez Gminę Hajnówka. Omówiła projekt uchwały i wyjaśniła, że projekt był przedmiotem obrad Komisji, które nie wniosły uwag. Następnie Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały w sprawie w sprawie regulaminu wynagradzania nauczycieli zatrudnionych w placówkach oświatowych prowadzonych przez Gminę Hajnówka. W głosowaniu jawnym udział wzięło 14 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 14 radnych. Przewodniczący obrad, w oparciu o wyniki głosowania stwierdził, że rada jednogłośnie powzięła uchwałę o treści:

Uchwała Nr XXV / 131 / 09
Rady Gminy Hajnówka
z dnia 09 kwietnia 2009 roku

w sprawie regulaminu wynagradzania nauczycieli zatrudnionych w placówkach oświatowych prowadzonych przez Gminę Hajnówka.

(Załącznik Nr 5 do protokołu )

 

Ad. 7. Przyjęcie informacji z realizacji uchwał Rady Gminy podjętych od dnia 29 grudnia 2008r. do dnia 09 lutego 2009r.

 

Sekretarz Gminy przedstawił informację z realizacji uchwał Rady Gminy podjętych od dnia 29 grudnia 2008r. do dnia 09 lutego 2009r. Rada zapoznała się z przedstawioną informacją i nie wniosła uwag. ( Załącznik Nr 6 do protokołu ).

 

Ad. 8. Interpelacje, zapytania i odpowiedzi.

 

Wobec braku interpelacji, odpowiedzi nie udzielano.

 

Ad.9. Wolne wnioski.

 

W wolnych wnioskach głos zabierali zaproszeni goście w osobach Pana J. Kota - Prezesa PUK oraz Pana P. Monacha - Wice Prezesa PUK. W tym miejscu głos zabrała Wójt Gminy, która wyjaśniła, że przedstawiciele PUK zaproszeni zostali na sesję w związku z tematem gospodarki odpadami – m.in. pobieranymi opłatami za puste pojemniki, a także składowaniu odpadów z terenu gminy Hajnówka na wysypisku w Starym Berezowie. Wójt poddawała pod rozwagę możliwość składowania odpadów na wysypisku w Starym Berezowie, z zastrzeżeniem, że przy czynnościach związanych z odbieraniem i składowaniem odpadów uczestniczyć będzie pracownik gminy. Wyjaśniła, także że gminy na posiedzeniu Związku Gmin Województwa Podlaskiego wystąpiły z wnioskiem do Ministra Ochrony Środowiska o umożliwienie składowania odpadów na istniejących wysypiskach do 2013 roku.

Następnie głos zabrał Pan J. Kot - Prezes PUK, który przedstawił obowiązujące przepisy prawa oraz dyrektywy unijne w zakresie gospodarki odpadami. Wyjaśnił, że PUK ma kłopoty z magazynowaniem odpadów oraz poinformował, że prowadzone są wstępne rozmowy z władzami miasta Hajnówka na utworzenie Zakładu Zagospodarowania Odpadami, a po utworzeniu kompleksowego Zakładu Gospodarki Odpadami w Dubiażynie składować tam odpady. Zaapelował o umożliwienie składowania odpadów z terenu gminy na wysypisku w Starym Berezowie- wyjaśnił, że PUK odbiera z terenu gminy ok. 6 ton odpadów/miesiąc. Pan W. Golonko – radny - wystąpił z zapytaniem, czy składowanie odpadów byłoby tymczasowe np. do końca roku, czy odpady te pozostałyby na składowisku. Pan J. Kot – Prezes PUK wyjaśnił, że odpady miałyby pozostać na wysypisku. Pan W. Osipiuk – radny - zadał pytanie związane z pozwoleniem na składowanie odpadów. Pan J. Kot wyjaśnił, że PUK posiada pozwolenie na składowanie odpadów na 3 lata od stycznia 2009r. na powierzchni 0,5 ha jednakże występują o pozwolenie na składowanie gminnych odpadów na terenie gminy. Pan M. Owerczuk- radny- zadał pytanie związane z upływem 2009r. w którym upływa termin pozwolenia na składowanie odpadów na wysypisku w Starym Berezowie. Wójt udzieliła odpowiedzi wyjaśniając, że na posiedzeniu Związku Gmin Wiejskich Województwa Podlaskiego gminy wystąpiły o wydłużenie tego okresu do 2012 roku. Pan W. Golonko – radny - zadał pytanie związane z tematem przyjmowania odpadów z gminy na wysypisku w Starym Berezowie – czy w związku z tym opłaty będą niższe. Pan J. Kot – Prezes PUK wyjaśnił, ze opłaty nie będą niższe, niemniej PUK płacić będzie za odpady. Pan J. Grygoruk – radny, wystąpił z zapytaniem dotyczącym pobieranych opłat za wystawione kosze, nawet wówczas gdy nie są one zapełnione odpadami. Zwrócił szczególną uwagę na sytuację emerytów, rencistów – osób starszych którzy nie wytwarzają dużych ilości śmieci. W odpowiedzi Pan P. Monach - Wice Prezes PUK wyjaśnił, że obowiązujące przepisy nakładają obowiązek na właścicieli nieruchomości posiadania pojemnika na odpady, w którym mają być one gromadzone i raz w miesiącu winny być przekazane dla firmy zajmującej się zbieraniem odpadów. Wyjaśnił, że PUK „ulgowo” traktuje osoby starsze, niemniej rolnicy muszą mieć gospodarstwa wyposażone w pojemniki również z uwagi na dopłaty unijne. Wyjaśnił, że PUK odbiera również folie po sianokiszonce, wystawiając jednocześnie dokument potwierdzenia odbioru. Poinformował, że w szczególnych przypadkach gdy ktoś nie oddaje np. przez 3 miesiące odpadów wtedy PUK obciąża tylko opłatą za dzierżawę pojemnika. Wprowadzono także możliwość wykupienia pojemników i automatycznie nie ma wtedy pobieranej opłaty za dzierżawę. Pani G. Sacharczuk- sołtys – wystąpiła z zapytaniem związanym z zaniechaniem pobierania opłat w sytuacjach gdy pojemniki nie są wystawiane. Pani H. Maksimiuk zaproponowała pobieranie opłaty za dzierżawę np. jeden raz na kwartał z uwagi na fakt, że mieszkańcy rezygnować będą z usług PUK ze względu na wysokie opłaty. Zaproponowała aby opłata była wyszczególniona za dzierżawę i za rzeczywisty wywóz nieczystości. Pan A. Gierasimiuk zaproponował, aby opłat nie pobierać „szablonowo” od każdej podpisanej umowy ale za rzeczywiste odebranie odpadów - na podstawie list mieszkańców. Pan P. Monach - Wice Prezes PUK wyjaśnił, że sprawa zostanie wzięta pod uwagę i zostania rozpatrzona tak aby była korzystna dla dwóch stron. Poinformował także, że pracownicy, którzy zbierają odpady ewidencjonują ich odbiór. Wójt Gminy Hajnówka stwierdziła, ze składowanie odpadów na wysypisku odpadów w Starym Berezowie uzależnione zostanie od tego w jakiej ilości będą odpady, jaką opłatę wnosić będzie PUK za ich składowanie na gminnym wysypisku. (Załącznik Nr 7 do protokołu)

Pani W. Sajewicz – radna – zgłosiła do uprzątnięcia teren wokół przystanków autobusowych MPK, mleczarni oraz opuszczonych nieruchomości.

Wójt Gminy przedstawiła temat realizacji przebudowy drogi wojewódzkiej Nowosady Hajnówka. Wyjaśniła, że na podstawie posiadanych informacji zdobytych od Dyrektora Zarządu Dróg Wojewódzkich droga ta realizowana zostanie na podstawie pierwszego wyłonionego projektanta.

Pan P. Golonko – sołtys Dubicz Osocznych – zadał pytanie w temacie remontu świetlicy wiejskiej i budynku po Gminnej Spółdzielni „Samopomoc Chłopska” w Dubiczach Osocznych. Wójt wyjaśniła, że sukcesywnie będą remontowane świetlice wiejskie, natomiast prowadziła rozmowy w sprawie stanu budynków po GS z ich właścicielami z których wynika, że GS rozważają o przeznaczeniu tych budynków czy do ponownego wykorzystania czy też sprzedaży.

Pani G. Sacharczuk – sołtys Dubiny – zgłosiła do uprzątnięcia teren wokół mleczarni w Dubinach.

Pani M. Szwed - zadała pytanie w temacie remontu świetlicy wiejskiej w Lipinach. Wójt wyjaśniła, ze sukcesywnie będą remontowane świetlice wiejskie.

Pan A. Gierasimiuk zgłosił do naprawy przejazd kolejowy w Mochnatym oraz ubytki asfaltu na drodze w Mochnatym.

Pan J. Grygoruk – radny wystąpił z zapytaniem dotyczącym naprawy elewacji w Szkole Podstawowej w Orzeszkowie. Wójt Gminy wyjaśniła, że temat ten jest znany i zrealizowany zostanie w miarę posiadanych środków finansowych.

Skarbnik Gminy przypomniała temat projektu uchwały w sprawie inkaso sołtysów. Rada jednogłośnie pozostawiła temat pod rozwagę na kolejne sesje.

Wójt Gminy wraz z Przewodniczącym Rady złożyli życzenia świąteczne dla wszystkich obecnych na posiedzeniu rady.

Wobec wyczerpania się porządku dziennego Przewodniczący zamknął obrady XXV Sesji Rady Gminy Hajnówka.

 

Protokołowała:

Barbara Ostapczuk

Przewodniczący Rady

 

Wiesław Józef Komarewski

Hajnówka, dnia 14 kwietnia 2009r.

 

 

Metryka strony

Udostępniający: Samodzielne stanowisko pracy do spraw obsługi Rady i jej komisji - Barbara Ostapczuk

Wytwarzający/odpowiadający: Andrzej Gierasimiuk

Wprowadzający: Andrzej Gierasimiuk

Data wprowadzenia: 2009-09-25

Data modyfikacji: 2009-09-25

Opublikował: Andrzej Gierasimiuk

Data publikacji: 2009-09-25